Doradca wsparty systemem

Doradca jak rodzina

Nieco inny model biznesowy przyjął należący do grupy Unicredit - Xelion. Spółka stawia na bezpośredni kontakt doradcy z klientami, świadcząc usługi zarządzania majątkiem klientów zamożnych. Doradcy finansowi Xelion mają do dyspozycji tzw. hot deski w regionalnych biurach firmy, gdzie mogą wprowadzić dane i dyspozycje klienta do systemu. Podczas rozmowy z klientem doradca nie "epatuje technologią", zgodnie z profilem odbiorcy usług Xelion. Klienci, jak w modelu private banking, dysponują telefonicznym i internetowym dostępem do swoich inwestycji za pośrednictwem konta Xelion prowadzonego przez Pekao.

"Xelion pochodzi z Włoch i jego model działania został w Polsce zaimplementowany uwzględniając dostosowanie do lokalnych potrzeb. Od strony IT zdecydowano jednak zainwestować w rozwiązanie szyte na miarę, zamiast tłumaczyć włoskie oprogramowanie i ponosić koszty jego serwisowania" - mówi Adam Niewiński, prezes zarządu spółki. W ten sposób firma wybrała system do naliczania wynagrodzeń dla doradców oraz aplikację wspierającą ich pracę w doborze odpowiedniego produktu do strategii inwestycyjnej klienta. System nosi nazwę SmartBox Analizy i został dostarczony w 2005 r. przez WebService. W tym samym roku firma zainwestowała w system CRM firmy Pitoval. Obecnie spółka przystosowuje się do wymagań dyrektywy MIFID, co pociągnie za sobą szereg kolejnych zmian i usprawnień w stosowanych systemach informatycznych.

W grupie raźniej

Po czterech latach od założenia Expandera jego twórcy powołali nową spółkę - Open Finance. W początkowym etapie doradcy korzystali z przystosowanej specjalnie na potrzeby tej spółki dystrybucji Linuxa. Dało to firmie początkowo duże oszczędności. Później jednak wprowadzono rozwiązania Microsoftu. "Przy dużej skali wykorzystania systemu open source - koszty utrzymania wzrosły, a w tym samym czasie ceny systemu Windows spadły. Zmiana zbiegła się z migracją z komputerów stacjonarnych na notebooki z reguły z wersją OEM Windows. "Linux pozostał na 90% serwerów. Baza danych dla CRM też pozostała rozwiązaniem open source" - mówi Karol Karolkiewicz, CIO w Open Finance. Od początku model biznesowy zakładał budowę sieci oddziałów. Dziś liczy on 44 placówki.

Raz opracowana architektura placówek jest "klonowana" wraz z uruchamianiem nowej lokalizacji. Każda wykorzystuje łącza VPN oparte o IP Sec. Działalność firmy oczywiście również rozpoczęła się od strony internetowej. Wypełnione przez klientów na witrynie formularze trafiają do call center, które umawia wizyty w oddziałach. Centrum, w którym pracuje blisko 100 osób, obsługuje również należący do tej samej grupy Noble Bank. To nie jedyna korzyść z grupowej synergii. "Wobec dostawców i operatorów taniej jest występować jako grupa. Łatwiej jest też konsolidować infrastrukturę" - mówi Karol Karolkiewicz. Serwery Open Finance stoją w tej samej serwerowni co serwery Noble Banku, Metrobanku i Noble TFI. Open Finance wykorzystuje i rozwija CRM napisany i dostarczony przez Eo Networks, która jest autorem hurtowni danych zainstalowanej w spółce doradczej. "Dzięki temu obserwujemy poprawę wydajności generowania raportów z naszego CRM, który przez lata został mocno upakowany danymi" - mówi Karol Karolkiewicz.


TOP 200