Debata over IP

O komórkach i VoIP

NW: Dość często w kontekście rozwiązań komunikacji IP wspomina się o telefonach komórkowych. Mówiło się, że rynek zawojują telefony hybrydowe, przełączające z sieci Wi-Fi na GSM...

Datera: Analizując billingi naszych klientów widzimy, że wydają oni dziesięć razy więcej na połączenia komórkowe niż stacjonarne. Ma to związek z bardzo dużym kosztem terminacji połączeń komórkowych, stąd trudno wdrożyć pewne rozwiązania, która sprawdzają się np. w USA, gdzie koszt połączenia na komórkę i telefon stacjonarny jest taki sam. Ale konwergencja tego typu jest nieunikniona. Już niedługo operatorzy będą zarabiali bardzo mało na zwykłej komunikacji głosowej.

Avaya: Niektórzy moi klienci mają tak podpisane umowy z operatorami, że mają bezpłatną łączność między komórkami, jak również z numerami stacjonarnymi we własnej centrali (i odwrotnie). To da się załatwić z operatorami, chociaż nie jest łatwe. Jest to kolejny krok w integracji różnych mediów komunikacyjnych i różnych urządzeń. Dodatkowo my oferujemy aplikację, która upodabnia telefon komórkowy do tego, który mamy na biurku. Mamy taki sam interfejs, taką samą możliwość wybierania numerów czy korzystania z funkcji oferowanych przez system komunikacyjny Avaya w biurze. Dzięki temu nie jesteśmy przywiązani do swojego miejsca pracy, a swój numer telefoniczny mamy zawsze ze sobą.

Cisco: Świat komórkowy już stał się nieodłączną częścią systemów ujednoliconej komunikacji i tego nie da się oddzielić. Klienci chcą zunifikowanego kanału komunikacyjnego, aby dzwoniąc na biurko zawsze mieli dostęp do pracownika. Wspomniane trudności w integracji telefonii stacjonarnej z komórkową oczywiście występują, ale już wkrótce rynek wymusi zmianę. Warto też zaobserwować, że sieci komórkowe skupiając się na UMTS, idą w kierunku komunikacji IP. Dzisiaj teoretycznie jest możliwe przełączenie komórki w tryb pracy pakietowej do komunikacji z Internetem. Natomiast sama jakość BTS i transmisji uniemożliwia prowadzenie rozmów IP. Jednak z chwilą gdyby udało się poprawić jakość tej części komunikacji IP w komórkach, co pewnie wkrótce nastąpi, telefon stanie się nie końcówką GSM, ale zwykłym telefonem w sieci firmowej.

O wideokonferencjach

NW: Jednym z ważniejszych segmentów komunikacji IP jest transmisja obrazu. Powstają coraz ciekawsze rozwiązania, jak chociażby Cisco Telepresence, ale chyba wciąż to zjawisko można u nas uznać za ciekawostkę, głównie ze względu na cenę...

Cisco: Rozwiązanie Telepresence jest przeznaczone głównie dla oddziałów międzynarodowych firm, bo tam najszybciej zwrócą się koszty. Ale wideo jest nie tylko dla dużych i bogatych. Jako część systemów komunikacji IP powinno być tak naturalne jak połączenie telefoniczne, poprzez wybranie numeru. Samo Telepresence to jest inna jakość, dzięki czemu bez żadnego dyskomfortu, będąc oddzielonymi o tysiące kilometrów, możemy rozmawiać jak z osobą po drugiej stronie stołu. W siedzibach Cisco na całym świecie mamy 171 instalacji (także w Polsce), łącznie przeprowadziliśmy już ponad 61 tys. spotkań. Dzięki wykorzystaniu Telepresence Cisco oszczędziło ponad 68 mln USD tylko na kosztach podróży. Teraz powoli próbujemy przejść na model operatorski, niedawno British Telecom ogłosił, że usługa Telepresence będzie dostępna wewnątrz ich sieci. Następnym krokiem będzie uruchomienie takich usług pomiędzy operatorami. Mam nadzieję, że wideo będzie też wykorzystywane w małych firmach, a tu wszystko zależy od dostępnego pasma transmisji, które zagwarantuje odpowiednią jakość i komfort połączenia.

Datera: Na szczęście maleją ceny dzierżawy łączy IP. To znacznie pomoże we wdrożeniach rozwiązań wideo, tym bardziej, że z technicznego punktu widzenia nie jest to nic wielkiego - odłączamy aparat głosowy i przyłączamy urządzenie z kamerą i ekranem. Jeśli po drugiej stronie nie będzie takiego urządzenia, to po prostu usłyszymy tylko dźwięk i tyle.

Avaya: To jest jeden z rosnących kanałów sprzedaży, chociaż ten wzrost jest dość powolny. Pojawiają się już ciekawe implementacje, gdy klient oczekujący na połączenie z konsultantem może obejrzeć reklamy instytucji, do której dzwoni. Biuro podróży może przedstawić na ekranie szczegółowy rozkład lotów lub zdjęcia z miejsca, do którego kupujemy wycieczkę. Bank może przedstawiać stan konta lub szczegóły spłaty kredytu. Możliwości jest tutaj nieskończona ilość.

Microsoft: Naszym zdaniem kanał wideo rzadko będzie wykorzystywany tylko do pokazywania obrazu rozmawiających ze sobą osób. Uważamy, że ten kanał powinno się wykorzystywać przede wszystkim do transmisji obrazu dokumentów, na których wspólnie pracujemy lub slajdów z prezentacji PowerPoint. Ale mamy też ciekawe rozwiązania, np. Microsoft RoundTable, które ma wbudowaną kamerę o kącie widzenia 360 stopni i daje obraz całej sali konferencyjnej.

Avaya: Z systemami wideokonferencyjnymi jest trochę jak z radiem i telewizją. Nie wierzę, że kiedyś przejdziemy tylko na komunikację wideo, chociaż w niektórych zastosowaniach sprawdza się ona świetnie. Natomiast audio przekazuje tylko 20% treści komunikatu, resztę daje wideo, więc będzie ono potrzebne, pod warunkiem że nie będzie to różowa plama na tle szarego garnituru. Zresztą użytkownicy też przyzwyczaili się, że mają tylko te 20% i nie potrafią wykorzystać reszty. Trzeba więc edukować i przełamać pewne opory.


TOP 200