Dataquest: wzrosła sprzedaż serwerów i stacji roboczych
- Wojciech Łęgowski,
- 06.02.2001, godz. 12:31
Analitycy obliczyli, że sprzedaż serwerów w roku 2000 była o 14%, a stacji roboczych o 11,3% wyższa niż w roku 1999.
Sprzedaż serwerów w roku 2000 była o 14%, a stacji roboczych o 11,3% wyższa niż w roku 1999 - wynika z badań przeprowadzonych przez Dataquest. W minionym roku na całym świecie sprzedano 3,9 mln serwerów, a tylko w IV kwartale ich sprzedaż wyniosła 1,1 mln, a więc o 21% więcej niż w analogicznym okresie przed rokiem.
Producentami, którzy odnotowali największy wzrost sprzedaży serwerów, byli Sun Microsystems (61%) i Dell Computer (42%). Zdecydowanym liderem tego rynku jest natomiast Compaq Computer, który sprzedał ponad 1 mln serwerów, co daje mu kontrolę nad 27,1% rynku (28% rok wcześniej). Na drugim miejscu znajduje się IBM, który sprzedał nieco ponad 658 tys. maszyn (16,7% udziału w rynku, rok wcześniej 17,3%), a na trzecim uplasował się Dell ze sprzedażą 573 tys. sztuk (14,6%, 11,7%). Czwarty był Hewlett-Packard z udziałem w rynku 11,2% (12,3% w roku 1999), a piąty Sun z udziałem wynoszącym 7,3% (5,2%).
Zobacz również:
Pomimo osłabienia gospodarczego, jakie miało miejsce pod koniec ub.r., amerykański rynek serwerów odnotował 32-proc. wzrost. W dużym stopniu przyczynił się do tego rozwój działalności internetowej, co spowodowało większe zapotrzebowanie na serwery WWW, serwery aplikacji internetowych oraz baz danych.
Tymczasem rynek stacji roboczych wchłonął w ubiegłym roku 1,6 mln sztuk. Zdaniem analityków, wyraźną poprawę sytuacji - wzrost sprzedaży o nieco ponad 11% - na tym rynku można zawdzięczać Intelowi, który rozpoczął sprzedaż procesorów Pentium 4. Dopóki nie pojawiły się one na rynku jesienią ub.r., dopóty przewidywano, że wzrost sprzedaży stacji roboczych nastąpi dopiero w I połowie br.
Największym sprzedawcą stacji roboczych jest obecnie Dell, któremu w roku 2000 udało się sprzedać prawie 382 tys. stacji roboczych, co stanowi 23-proc. udział w tym rynku. Zaraz za nim, na drugim miejscu znajduje się Sun Microsystems za sprzedanymi niespełna 359 tys. stacji i udziałem w rynku na poziomie 21,7%. Na kolejnych pozycjach znajdują się: Hewlett-Packard (17,5%), Compaq (13,9%) i IBM (13%).
Wielu producentów przyznaje, że odnotowało wyraźny spadek sprzedaży na rynku amerykańskim w IV kwartale roku 2000. Jest to ważny wskaźnik, bowiem amerykański rynek ma ok. 50-proc. udział w światowej sprzedaży. Zdaniem obserwatorów, słabsza koniunktura może mieć miejsce także w pierwszych miesiącach tego roku.
***