Czy autonomicznym samochodom można zaufać?

Jednym z największych wyzwań, przed którymi stoi przemysł motoryzacyjny, jest zaufanie ludzi do nowych technologii . Dlatego Intel postanowił sprawdzić wrażenia pasażerów i poziom ich zaufania do autonomicznych pojazdów.

Eksperci Intela wierzą, że lęk konsumentów można przezwyciężyć zapoznając ich z technologią w komfortowych, bezpiecznych warunkach. Amerykański zespół specjalistów ds. user experience wykazał ten potencjał w niedawnym badaniu zaufania pasażerów do autonomicznych pojazdów.

Eksperyment przeprowadzono z osobami, które wcześniej nie miały kontaktu z tego typu samochodami. Zostały one zaproszone na przejażdżkę samojezdnym autem w zamian za udzielenie odpowiedzi o szczegółach tego doświadczenia. Poziom zaufania pasażerów określany był na podstawie ich oceny 5 głównych parametrów.

Zobacz również:

  • Przeglądarka Chrome będzie jeszcze jakiś czas akceptować pliki cookie
  • Powstała najnowocześniejsza na świecie fabryka chipów

Uczestnicy eksperymentu oceniali wrażenia z zamówienia przyjazdu samochodu, rozpoczęcia podróży, dokonania zmian trasy w trakcie podróży, obsługi błędów i sytuacji awaryjnych oraz zatrzymania i opuszczania pojazdu. Uczestnicy odpowiadali na pytania przed i po przejeździe, a ich reakcje nagrywane były także gdy znajdowali się w aucie.

Głównym celem była obserwacja zaufania do maszyny i zrozumienie interfejsów człowiek-maszyna (wyświetlacze, ekrany dotykowe, sygnały wokalne i inne), które pozwalają na interakcję pasażera z autem. Opinie wszystkich pasażerów były bardzo podobne. Każdy z nich doświadczył dużego wzrostu w ich poziomie ufności po podróży. Nawet ci, którzy początkowo obawiali się przejazdu takim samochodem, stwierdzili, że autonomiczne pojazdy są bezpieczniejszym środkiem transportu i się podekscytowani rozwojem tego rynku.

Eksperyment Intela wskazuje kilka obszarów napięć, które wymagają dalszej eksploracji. Intel planuje kontynuować badania dotyczące doświadczeń użytkowników w tych dziedzinach i wykorzystać te odkrycia, aby stworzyć zaufanie konsumentów zanim pierwsze samodzielne auta zaczną poruszać się po drogach.

Według Intela istnieje kilka obszarów napięć w interakcji człowiek-samochód. Są to obszary, które można hasłowo tak sformułować: ocena ludzka kontra ocena komputera; więcej czasu, mniej odpowiedzialności; zbyt wiele informacji Kontrola nad przejazdem; rozmowa z samochodem; oraz interpretacja maszyn kontra ludzka ocena sytuacji.

Źródła: Intel, Monday PR

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200