Cyfrowa przyszłość motoryzacji

Przedstawiciele koncernu BMW zapewniają, że pierwsze samochody wyposażone w takie rozwiązania trafią na rynek najpóźniej w 2014 roku. Podobne plany mają producenci samochodów marki Ford i Opel. Warto dodać, że BMW już dziś oferuje rozwiązania pozwalające m.in. na wykorzystanie syntezatora mowy do odczytywania treści wiadomości pocztowych znajdujących się w skrzynce odbiorczej terminali BlackBerry. W tym przypadku komunikacja z urządzeniami BlackBerry wykorzystuje protokół Bluetooth.

Dalej idące plany największych gigantów motoryzacyjnych zakładają m.in. bliską integrację wszystkich samochodowych urządzeń rozrywkowo-komunikacyjnych oraz urządzeń przenośnych - m.in. tabletów i telefonów komórkowych. Możliwe ma być nie tylko przeszukiwanie zasobów Internetu, dyktowanie komputerowi pokładowemu dokumentów tekstowych czy odsłuchiwanie treści otrzymanych plików. Dzięki integracji z telefonem komórkowym, a dalej służbowym terminarzem, komputer pokładowy mógłby samodzielnie wyznaczać optymalną pod kątem dostępnego czasu trasę dojazdu do miejsca spotkania, a w razie korków automatycznie informować innych uczestników spotkania o ewentualnym opóźnieniu.

Potencjalne zastosowania nowoczesnych komputerów pokładowych są bardzo szerokie. Co ciekawe, na początku 2011 roku przedstawiciele firm Toyota i Hyundai poinformowali, że koncern Microsoft będzie dostawcą systemu wyszukiwania informacji na potrzeby samochodowych układów komputerowych. Na mocy odrębnych porozumień silnik wyszukiwarki Bing będzie wykorzystywany w oprogramowaniu pokładowym Toyota Entune. Opracowane przez Microsoft mechanizmy wyszukiwania informacji mają obsługiwać m.in. wbudowaną przeglądarkę internetową oraz wyszukiwarkę sklepów i restauracji znajdujących się w pobliżu pojazdu. Z kolei auta marki Hyundai mają korzystać z serwisu Bing Maps w zakresie systemu nawigacji oraz mechanizmów Bing do wyszukiwania informacji adresowych i danych na temat cen paliw. Obecnie problematyczne są jednak kwestie związane ze stabilnością bezprzewodowej transmisji danych w poruszającym się pojeździe.

Zmotoryzowana społeczność

Transmisja danych otwiera również drogę do bezpośredniej komunikacji między pojazdami uczestniczącymi w ruchu drogowym. Ma to być znaczne rozszerzenie możliwości oferowanych dziś przez niektóre systemy nawigacji satelitarnej, korzystające z bezprzewodowej transmisji danych, w celu wzajemnej wymiany informacji o utrudnieniach w ruchu. Przykładowo, władze koncernu Ford planują w przyszłości montować w swoich samochodach urządzenia pozwalające na wzajemną komunikację z innymi, znajdującymi się w pobliżu pojazdami i systemami infrastruktury drogowej. Samochody mogłyby wymieniać między sobą informacje na temat aktualnej prędkości i przyłożonej do kół siły hamowania. Dzięki temu wszystkie pojazdy znajdujące się za hamującym samochodem mogłyby zawczasu automatycznie dostosować własną prędkość.


TOP 200