Co czeka HR?
- 02.12.2003, godz. 06:42
Dyrektorzy personalni polskich firm za największe wyzwania na nadchodzący rok uznają poradzenie sobie wśród rosnącej konkurencji, obniżanie kosztów oraz usprawnienie procesów konsolidacyjnych wewnątrz firmy.
Conference Board oraz Cap Gemini Ernst & Young Polska przeprowadziły badanie „Doświadczenia dyrektorów personalnych – The HR Challenge”, którego celem było wskazanie najważniejszych wyzwań, które w nadchodzącym roku staną przed polskimi przedsiębiorstwami.
Ankietowani dyrektorzy personalni największych firm działających w Polsce za najważniejsze wyzwania dla polskich przedsiębiorstw w przyszłym roku uznali zmiany w charakterze i intensywności konkurencji (58,1%), presję na obniżanie cen (54%) i procesy konsolidacyjne wewnątrz firmy (33,8%). Podobne czynniki wymieniane były podczas wcześniejszego polskiego i międzynarodowego badania przeprowadzonego wśród prezesów firm „The CEO Challenge”.
Zobacz również:
Dyrektorzy personalni są umiarkowanymi optymistami odnośnie dynamiki rozwoju polskiej gospodarki w przyszłym roku. Spodziewają się również, w związku ze zwiększoną konkurencją, konieczności obniżki cen i kosztów, walki o klienta i zwiększenia elastyczności i szybkości działania firm. Zmieni się również – na bardziej globalną - skala działalności, pojawią się nowe wyzwania związane z członkostwem Polski w Unii Europejskiej.
W perspektywie nadchodzącego wzrostu gospodarczego, dyrektorzy personalni będą musieli poradzić sobie z podniesieniem morale i zaangażowania pracowników, które spadło przez redukcje i obniżki kosztów w ostatnich latach, choć raczej nie zaczną dysponować zwiększonym budżetem na ten cel. Natomiast z naszą obecnością w UE może wiązać się niewielki wzrost kosztów pracy oraz poprawa jakości i dostępności specjalistów.
W zarządzaniu firmą najważniejsze w przyszłym roku będzie zdobycie klientów i utrzymanie ich lojalności (58,1%), zwiększenie elastyczności i szybkości działania (48,6%) oraz redukcja kosztów (47,3%). Jak widać, według dyrektorów HR, główny nacisk w przyszłym roku firmy będą kładły na podniesienie wydajności działów obsługi klienta. Będzie się to wiązało z przedefiniowaniem zakresu zadań i roli poszczególnych komórek lub pracowników, uelastycznieniem systemów oceny i motywowania, ewolucją funkcji i upraszczaniem struktur działów HR. Coraz popularniejszy stanie się również outsourcing pomocniczych procesów i usług.
W kwestii zarządzania pracownikami dyrektorzy personalni za najważniejsze wyzwania uważają podnoszenie efektywności działania (52,7%), kształtowanie kultury organizacyjnej (39,2%), ograniczanie kosztów pracy (35,1%). Zaś za najważniejsze wyzwania rozwoju zawodowego dla samych specjalistów HR, ankietowani uznali rozwój kompetencji HR w zespole menedżerów firmy (46%), rozwój komunikacji wewnętrznej (41,9%), wprowadzenie innowacyjnych form zatrudnienia i wynagradzania (35,1%).