Boni: Zarządzanie kryzysowe po nowemu

Kiedy rozpocznie się kampania informacyjna o działaniu ogólnoeuropejskiego numeru ratunkowego zgodnie z unijną dyrektywą i w jakiej formule?

Jak system będzie działał w pełnej elektronicznej formule w całym kraju. Zakładam, że będziemy gotowi z rozpoczęciem działań informacyjno-promocyjnych na koniec 2013, początek 2014 roku. Dyrektywa wymaga prowadzenia działań informacyjnych o funkcjonowaniu Europejskiego Numeru Alarmowego 112 i braku jego dyskryminacji względem rozwiązań krajowych. Aby akcja informacyjna dostarczała klarownej informacji, z czego mogą korzystać obywatele, konieczne jest najpierw uruchomienie SPR w całym kraju - tak aby wszyscy obywatele mogli korzystać z usług oferowanych przez system.

Czy Minister Zdrowia przystał na redukcję stacji pogotowia ratunkowego do 40, by zracjonalizować koszty działania?

Minister Zdrowia jako jeden z pierwszych przedstawicieli służb ratunkowych zaproponował ograniczenie liczby ośrodków odpowiedzialnych za dysponowanie zasobami ratowniczymi. Docelowo w Polsce mają zostać utworzone 43 Skoncentrowane Dyspozytornie Medyczne. Proces konsolidacji dyspozytorni jest w trakcie realizacji.

Dochodzą głosy, że podczas EURO doskwierał brak jednolitej, cyfrowej łączności radiowej. Onegdaj taki projekt jak OCSŁR-1 toczył się w CPI. Co dalej z łącznością dla służb? Czy w końcu zbudujemy system TETRA? A jaka przyszłość czeka Sieć Teleinformatyczną Administracji Publicznej? Czy STAP to pieśń przeszłości?

Niewątpliwie jest problem braku cyfrowej łączności radiowej dla służb, szczególnie odczuwalny w przypadku konieczności współdziałania i wzajemnej wymiany informacji pomiędzy służbami obecnymi na miejscu zdarzenia. Rozwiązanie tego problemu wymaga odpowiednich nakładów finansowych po stronie budżetu państwa lub z funduszy europejskich. Jesteśmy na etapie weryfikacji, przy uwzględnianiu ograniczeń budżetowych również w ramach środków unijnych, jaki zakres prac mógłby zostać zrealizowany.

Razem z MSW podjęliśmy decyzję, aby wykorzystać jeszcze tę perspektywę finansową UE i rozpocząć pilotaż zarówno OCSŁR (Ogólnopolskiego Cyfrowego Systemu Łączności Radiowej) dla potrzeb służb ustawowo powołanych do zapewnienia bezpieczeństwa i ratownictwa, jak i OSAP (Ogólnopolskiej Sieci Administracji Publicznej). Złożyliśmy już wnioski do oceny Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, z rezerwy środków 7 osi. Czekamy na wstępną ocenę możliwości realizacji projektów. Zawnioskowaliśmy o kwoty odpowiednio o 190 mln zł i 94 mln zł. Harmonogram przewiduje ukończenie OCSŁR w 2015 i OSAP w 2013. Dla przykładu - realizacja tego pierwszego poprawi koordynację służb w przypadku czy to klęsk żywiołowych czy ataków terrorystycznych. Zakłada on oczywiście wykorzystanie sieci szkieletowej OST 112 i integrację systemów mobilnej łączności radiowej i stacjonarnej. Przeprowadzenie drugiego - pozwoli na podłączenie powiatowych jednostek Państwowej Straży Pożarnej i 19 lokalnych stacji Lotniczego Pogotowia Ratunkowego do sieci obsługującej numer alarmowy 112. W dotychczasowych środkach unijnych nie przewidziano takiego podłączenia.

Chcę docelowo zbudować w oparciu o OST 112 ogólnopolską sieć administracji publicznej. Przepustowość tej sieci nie jest dziś wykorzystywana w pełni, a mogłaby być wykorzystywaną choćby przez inne resorty czy samorządy np. do wideokonferencji, aby obniżyć koszty podróży. To przyniosłoby samorządom realne oszczędności, a w zamian różne instytucje dokładałyby się do kosztów utrzymania sieci. Dzięki temu będziemy mieli sieć, której funkcjonalność znacznie wykroczy poza działania służb ratunkowych.

Generalnie planuje w tym roku i następnym uporządkować sprawy wokół telefonu 112 i sieci, na której działa system powiadamiania ratunkowego (OST 112). W 2011 r. nie pomyślano o tym, że sieć musi być utrzymywana. Z trudem dawaliśmy sobie radę w 2012. W budżecie na 2013 wywalczyłem na to 40 mln. Musimy też dokończyć budowanie infrastruktury telefonu 112, potrzebne są choćby serwery dla wojewódzkich ośrodków - to jednorazowy koszt ok. 10 mln zł. Poza tym, aby wszystko działało 24 godziny na dobę przez 7 dni, potrzebne są w całym kraju zespoły do utrzymania sieci, a to 10-20 mln zł rocznie. Teraz w budżecie na 2013 pieniądze w odpowiedniej pozycji są przewidziane.

Kiedy zacznie zatem działać Informatyczny System Osłony Kraju przed nadzwyczajnymi zagrożeniami?

To istotny system, ważny ze względów chociażby powodziowych. Ma pozwolić na szybsze reagowanie na zagrożenia w oparciu o dane - nawet z wyprzedzeniem 72 godzin, a nie jak dotychczas 12. Faktem jest moja niska ocena dotychczasowej realizacji projektu pod względem organizacyjnym. Dlatego w ramach działań naprawczych został zmieniony lider projektu na KZGW (Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej). Konieczne było także odwołanie przetargu na jeden z kluczowych komponentów systemu i ponowne jego rozpisanie. Duża cześć systemu jest gotowa, ale potrzeba jeszcze 18 miesięcy na ten ostatni element. Harmonogram realizacji projektu przewiduje ukończenie na koniec 2014. Trzeba liczyć 3 miesiące na jego rozliczenie - co powinno przełożyć się na jego uruchomienie pod koniec marca 2015.


TOP 200