Błąd na błędzie błędem pogania

Jak więc powinien wyglądać wzorcowy model procedury odtwarzania danych i procesów biznesowych? Przede wszystkim należy zwiększyć częstotliwość wykonywania kopii awaryjnych, tak by mieć kopię nie starszą niż 4 godziny przed wystąpieniem awarii. To oczywiście wymusza zastosowanie mechanizmów inkrementalnego, online'owego backupu. Odtworzenie systemu i przywrócenie jego funkcjonalności (pełnej zdolności przetwarzania danych) nie powinno trwać dłużej niż 24 godziny. Przez kolejnych 12 godzin powinno się jeszcze pracować wg procedur awaryjnych, odtwarzając i weryfikując poprawność realizacji procesów biznesowych. Dalsze przywracanie pełnej funkcjonalnoś- ci można realizować, przechodząc do procedur podwójnych i dopiero po stwierdzeniu pełnej poprawności pracy można powrócić do zwykłych procedur.

Panaceum

Jedynym lekarstwem na braki i błędy pojawiające się przy tworzeniu planów awaryjnych jest dokładne, rzeczywiste testowanie ich działania. Sytuacje, takie jak za wąska brama czy schowanie planu awaryjnego w niedostępnym miejscu, mają szansę na wykrycie tylko podczas praktycznych ćwiczeń. Od tego zależy, czy firmę uda się wyprowadzić z sytuacji kryzysowej czy też katastrofa pogrąży ją z powodu małej, nieprzewidzianej błahostki.

Sposoby zabezpieczania się przed utratą centrum danych

Poza samodzielnym utrzymaniem środowiska awaryjnego (co może być bardzo kosztowne) firmy mogą zdecydować się na zakup usług, związanych z przywróceniem funkcjonowania centrów przetwarzania, u specjalizujących się w tym dostawców. Zakres tych usług jest bardzo zróżnicowany, co pozwala dostosować go do spodziewanego zasięgu sytuacji kryzysowej (jej przewidywanego wpływu na procesy biznesowe realizowane w firmie) i możliwości finansowych. Najważniejsze rodzaje usług to wg Gartner Group:

  • Hot site - awaryjne centrum przetwarzania, wyposażone w sprzęt komputerowy, niezbędny do przejęcia przetwarzania aplikacji firmowych. Standardowo podpisywane umowy przewidują, że uruchomienie przetwarzania w takim centrum nastąpi po kilku godzinach. Z reguły w umowie zawiera się również zastrzeżenie jak długo może być wykorzystywane takie centrum w przypadku awarii. Na rynku amerykańskim przewiduje się pracę do 8 tygodni od chwili przeniesienia działalności.

  • Cold site - puste, klimatyzowane pomieszczenie komputerowe, przygotowane do przeniesienia i podłączenia sprzętu w przypadku niedostępności podstawowego centrum przetwarzania. Centra te mogą być wykorzystywane wtedy, gdy sprzęt komputerowy nie ulega awarii i można go przenieść lub gdy kończy się dozwolony czas pracy w Hot site.

  • Bezpieczne przechowywanie danych - w zależności od budżetu kopie bezpieczeństwa zapisywane na taśmach można przechowywać w innym biurze, sejfie bankowym lub wodo- i ognioodpornym sejfie o kontrolowanym wewnętrznym klimacie, znajdującym się w siedzibie specjalizującej się w tym zakresie firmy. Zobowiązuje się ona do dostarczenia kopii w określonym czasie od zgłoszenia zapotrzebowania.

  • Rozwiązania mobilne (Mobile site i Porta-site) - centra danych lub miejsca pracy "na kółkach". Mobile site to zazwyczaj ciężarówka, której wnętrze jest przygotowane do pracy informatyków bądź kluczowych pracowników firmy. Jej wyposażenie zawiera komplet niezbędnego, działającego sprzętu, umożliwiającego pracę w dowolnym miejscu. Porta-site to ciężarówka załadowana sprzętem, który jest dowożony w określone miejsce, tam rozstawiany i przygotowywany do pracy.

  • Ubezpieczenie dostawcy - dostawca sprzętu, na którym działa krytyczna aplikacja biznesowa, może z klientem podpisać umowę, na mocy której w ramach określonej miesięcznej opłaty zobowiązuje się dostarczyć w razie awarii i uruchomić w określonym czasie (kilka godzin) system o porównywalnej lub większej wydajności.

  • Udostępnienie narzędzi do planowania - dostawcy usług konsultacyjnych z zakresu planowania awaryjnego często wspomagają swoją pracę z wykorzystaniem aplikacji wspomagających ten proces. Mogą je też udostępniać klientom.

    Źródło: Gartner Group, 2001 r.


  • TOP 200