Bezpieczeństwo komunikacji IP

Wymagania sieciowe VoIP

Usługi głosowe, w przeciwieństwie do danych, wymagają transmisji pozbawionej nadmiernych opóźnień i strat - nie można stosować tu retransmisji pakietów. Dla VoIP zabójcze są wszelkie zatory czy chwilowe awarie łączy w sieci.

Wpływ na jakość połączeń głosowych ma kilka czynników. Pierwszą grupę stanowią mechanizmy stosowane w VoIP, tzn. zastosowany kodek, dynamiczny lub statyczny bufor jittera, mechanizmy niwelujące utracone pakiety PLC (Packet Loss Concealment). Drugim rodzajem czynników są te zależne od transmisji w sieci IP, tj. straty pakietów, opóźnienia oraz jitter.

Odmienne czynniki w różnym stopniu degradują jakość dźwięku. Ich wpływ na jakość głosu uzależniony jest od podatności na nie użytego kodeka. Najbardziej szkodliwe są straty pakietów. Uogólniając, im zastosowany kodek ma większą częstotliwość próbkowania i większe zapotrzebowanie na pasmo, tym mniejsza jego wrażliwość na straty pakietów.

Opóźnienie, jitter oraz straty pakietów są ważnymi parametrami dla każdej aplikacji, a dla telefonii IP są to wartości krytyczne. Przekroczenie dopuszczalnych wymagań jakości powoduje dyskomfort użytkownika.

Pakiety dostarczone ze zbyt dużym opóźnieniem lub o znacznej fluktuacji opóźnień (jitter) są odrzucane w procesie rekonstrukcji dźwięku. Na opóźnienia transmisji głosu wpływ mają algorytm kodowania, kolejkowanie, serializacja, propagacja sygnału w sieci oraz rozmiar buforu jittera po stronie odbiorcy.

Opóźnienia powodują, że rozmówca traci poczucie interakcyjności konwersacji. Przy dużych opóźnieniach występuje wrażenie prowadzenia rozmowy w trybie half-duplex, tak jak w urządzeniach typu walki-talki. Może występować tylko jednostronne opóźnienie transmisji, jeden z rozmówców nie odczuwa opóźnienia. Jeżeli odgłosy głośnika nie są usuwane przez mechanizmy usuwania echa, to rozmówca słyszy powtórzony swój głos z przesunięciem czasowym. Nadmierny jitter powoduje, że dźwięki odtwarzane są ze zmiennym tempem. Stosowanie bufora pakietów po stronie odbiorczej niweluje ten efekt.

Dariusz Bogusz, konsultant biznesowy w Regionalnym Centrum Kompetencyjnym Siemens Enterprise Communi

Dariusz Bogusz

Zunifikowana komunikacja IP ściśle łączy się z infrastrukturą IT przedsiębiorstwa. Aby wdrożenie nie spowodowało luki w bezpieczeństwie, niezbędne jest podejście systemowe. Siemens Enterprise Communications oferuje usługi wykorzystujące metodologię ITIL. W ramach wdrożenia OpenScape Unified Communications Server realizowane są usługi profesjonalne w postaci cyklu warsztatów. Korzyści dla klientów to: poznanie słabych punktów swojej sieci, określenie ryzyka biznesu oraz przygotowanie środków zaradczych w zakresie zarządzania bezpieczeństwem, spełniając przy tym wymogi formalnoprawne i definiując zadania projektowe dla procesów operacyjnych, administracji, zmian i dokumentacji.

Zarządzanie rozpoczyna się od określenia architektury niezawodnościowej, dopasowanej do potrzeb biznesu. Rozwiązanie projektowane dla poziomu dostępności klasy operatorskiej (99,999%) jest znacznie tańsze w zakupie i eksploatacji niż to, którego bezpieczeństwo próbujemy osiągnąć za pomocą dokładania kolejnych elementów.

Kwestie bezpieczeństwa należy podobnie analizować w całym obszarze działania platform zunifikowanej komunikacji, tj. w dużych i małych oddziałach, u telepracowników i pracowników w drodze.

Typowym przykładem zarządzania bezpieczeństwem jest opracowanie planu pracy awaryjnej i kontroli dostępu (Call Admission Controll) dla firmy wielooddziałowej, połączonej siecią o strukturze kratowej. Taka sieć powinna w jednorodny sposób umożliwiać zarządzanie i kontrolę różnych form komunikacji - zarówno w czasie rzeczywistym, np. wideo, głos, jak i w trybie offline: IM, e-mail, web czy transmisje plikowe.


TOP 200