AI rekrutuje polskich pracowników

50% polskich firm korzysta ze sztucznej inteligencji w procesach HR lub planuje ją wdrożyć w ciągu najbliższego roku, wynika z raportu Manpower Group.

Cottonbro Studio/ Pexels

Sztuczna inteligencja w coraz większym zakresie wykorzystywana jest w biznesie i niemal każdej branży i dziale firmy. Wielokrotnie pisaliśmy, że w dzisiejszych czasach cyfryzacja organizacji jest wpisana w ewolucyjne zaadaptuj się bądź zgiń. Błyskawiczne upowszechnienie się generatywnej AI, które obserwujemy, niesamowicie rozszerzyło katalog zadań, które mogą być obsługiwane przez algorytmy. Nie chodzi już tylko o automatyzację najprostszych czynności. Maszyny potrafią odciążyć pracowników w znacznie trudniejszych, choć dla ludzi nadal łatwych, a żmudnych i męczących zadaniach – typu dekretacja pism urzędowych, sortowanie maili, wykrywanie podejrzanych incydentów, robienie notatek i prezentacji, pisanie prostych pism, a nawet nadzór nad pracownikami. AI sprawdza się nawet jako manager niższego szczebla.

Jak pokazują dane ManpowerGroup, 20% polskich organizacji realizuje przy udziale narzędzi AI niektóre z elementów procesów rekrutacyjnych, a 19% planuje ich wprowadzenie w ciągu najbliższych 12 miesięcy. O pozytywnym wpływie sztucznej inteligencji na zaangażowanie pracowników przekonanych jest 66% badanych. Narzędzia AI coraz śmielej wykorzystywane są także w branży HR – 11% polskich firm jest wczesnymi użytkownikami, ale wykorzystuje technologie AI w HR, 20% organizacji realizuje przy udziale narzędzi AI niektóre z elementów procesów rekrutacyjnych, 19% planuje ich implementację w ciągu najbliższego roku, a 16% przed upływem 3 lat.

Zobacz również:

  • Blaski i cienie AI

Jak komentuje wyniki badania Marta Szymańska, menedżer rekrutacji stałej i ekspert rynku pracy w Manpower, „Patrząc na dane oraz działania firm, możemy już mówić o początku nowego trendu jakim jest automatyzacja procesów oraz postęp technologiczny w obszarze HR. Istnieje szereg korzyści z wykorzystania AI i pokrewnych jej technologii w tym obszarze. Dzięki wdrożeniu elementów sztucznej inteligencji firmy mogą skutecznie zoptymalizować oraz zautomatyzować liczne zadania, co przynosi znaczne oszczędności czasu, finansów oraz zasobów. Możliwość szybkiego analizowania wielu kandydatów to bardziej przemyślane decyzje o zatrudnieniu. Narzędzia zasilane AI mogą odpowiadać za pierwszy kontakt z osobami zainteresowanymi daną ofertą, odpowiadać na podstawowe pytania, czy umawiać spotkania. To płynne doświadczenie nie tylko poprawia wizerunek pracodawcy, ale również spełnia oczekiwania otwartych na technologie kandydatów”.

Jakie są obawy polskich firm przed użyciem AI w rekrutacji?

Badanie ManpowerGroup ujawniło także, że 18% (to blisko 1/5) firm w Polsce w ogóle nie bierze pod uwagę wykorzystania sztucznej inteligencji w procesach rekrutacyjnych, z czego 6% zdecydowało się nie włączać AI do rekrutacji przez co najmniej 3 lata. Czy to zwykły lęk przed zmianą? Firmy przecież kalkulują koszty. Zdaniem Marty Szymańskiej, organizacje sceptyczne wobec wykorzystania sztucznej inteligencji w procesach rekrutacyjnych obawiają się zwykle wpływu braku społecznych umiejętności i nieodczytywania emocji przez AI na to, jakie kandydat będzie miał doświadczenia związane z daną firmą, co jest niezwykle ważne w budowaniu marki pracodawcy. Obawiamy się tego, czego działania nie rozumiemy. „Złożoność i nieprzejrzystość algorytmów rodzi obawy o odpowiednią selekcję CV, czy kwalifikowanie osób do kolejnych etapów rekrutacji. Należy jednak pamiętać, że sztuczna inteligencja jest przyszłością, może przynieść znaczne korzyści także w procesach rekrutacyjnych. Zwiększa efektywność poprzez automatyzację niektórych zadań, umożliwia podejmowanie decyzji opartych na zbiorach danych, co niejednokrotnie stanowi cenny drogowskaz dla osób zarządzających. Kluczowe jest tutaj odpowiednio sparametryzowane wdrożenie każdego narzędzia, a także zapewnienie przejrzystości strategii oraz opracowanie odpowiednich zasad korzystania ze wsparcia technologicznego. Wciąż niezbędne jest również zachowanie udziału człowieka w decyzjach personalnych” dodaje ekspertka Manpower.

W badaniu zapytano firmy także o to, jak ich zdaniem narzędzia sztucznej inteligencji wpłyną na poszczególne obszary HR w ciągu najbliższych 2 lat. Wynik? Najbardziej pozytywne efekty tych innowacji oczekiwane są w obszarze reskillingu i upskillingu, niezbędnych szkoleń pracowników oraz wzroście zaangażowania talentów. Wśród ewentualnych, negatywnych skutków, jakie może przynieść implementacja AI, ankietowane przedsiębiorstwa wskazują głównie na realizację celów ESG oraz wpływ na liczbę zatrudnianych specjalistów.

„Sztuczna inteligencja może zarówno wzmocnić, jak i osłabić zaangażowanie talentów, wszystko jest bowiem zależne od odpowiedniego jej wdrożenia. Poprawa efektywności, spersonalizowane rekomendacje rozwoju i motywujący feedback mogą pozytywnie wpłynąć na zaangażowanie pracowników. Niemniej jednak, nadmierne automatyzowanie bez uwzględnienia ludzkiego aspektu oraz brak dedykowanego kontaktu może obniżyć nastroje talentów. Właściwe zastosowanie AI powinno uwzględniać równowagę między automatyzacją, a ludzkim elementem, aby zachować wartość pracy, rozwój zawodowy oraz zwiększyć zaangażowanie talentów” podsumowuje raport Marta Szymańska.

Źródło: oprac na pods. mat. pras.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200