7 błędów w pracy z CRM

6. Nieprzywiązywanie wagi do ergonomii

Powszechnym błędem jest niepoddawanie rozwiązań testom, które pozwolą ocenić ich ergonomię. Oprogramowanie do codziennej pracy musi ułatwiać działania. Niestety, nierzadko firmy wpadają w tę pułapkę, że zbyt wiele energii poświęcają na analizę procesów i sprawdzanie funkcjonalności, zaniedbując kwestie związane z ergonomią.

Ergonomia to jeden z kluczowych czynników wpływających na jakość systemu. W jej zbadaniu pomagają testy aplikacji wykonywane na rzeczywistych procesach, jakie są realizowane w firmie. Przy czynnościach powtarzanych tysiące razy w ciągu roku każde niepotrzebne kliknięcie może poważnie doskwierać użytkownikom. Dlatego warto zwracać uwagę, czy na ergonomię mogą mieć wpływ możliwości, jakie daje personalizacja interfejsów CRM. Jeśli w codziennej pracy wykorzystujemy tylko część funkcjonalności rozwiązania, warto dopasować własny interfejs użytkownika, by móc na jednym ekranie zmieścić wszystkie potrzebne opcje. Ergonomia zależy też od możliwości wyszukiwania przez system informacji. Bazy danych CRM rosną zazwyczaj w szybkim tempie i nawet jeśli na początku wyszukiwanie nie stanowi problemu, po dłuższym okresie może okazać się czynnikiem spowalniającym pracę. Rozwiązaniem mogą być tu możliwości samodzielnego budowania zapytań, opartych na różnych kryteriach, a także funkcje pozwalające zapisywać wyniki zapytań (w tym raporty) do późniejszego wykorzystania. Niektóre systemy pozwalają zapisywać takie indywidualne filtry i raporty w postaci dodatkowych opcji menu lub przycisków na pasku narzędziowym.

Zobacz również:

  • Salesforce zainwestuje 500 milionów dolarów w generatywną AI

7. Przekonanie, że CRM rozwiąże wszystkie bolączki w sprzedaży

W wielu firmach pokutuje przekonanie, że zakup CRM rozwiąże problemy w obszarze sprzedaży. Rzeczywiście, dobrze wdrożony CRM, używany przez przeszkolony personel, przyczynia się do zwiększenia sprzedaży i poprawy efektywności procesów sprzedaży. Ale wdrożenie nie jest tożsame z zakupem! Nie wszystko daje się rozwiązać od razu. Warto dzielić wdrożenie na etapy, ponieważ doświadczenia zdobyte podczas użytkowania systemu mogą przynieść pomysły doskonalenia dalszych obszarów. Dynamiczne wdrożenie pozwala rozwijać CRM wraz z firmą.

CRM jest systemem adresowanym nie tylko do firm, lecz w głównej mierze do pracowników, którzy realizują sprzedaż. Jeśli przedsiębiorcy uda się wdrożyć system odpowiadający na potrzeby sił sprzedażowych, efektywne raportowanie i prognozowanie sprzedaży stanie się skutkiem rzetelnej współpracy pracowników z systemem. Kierownictwo przed wdrożeniem powinno wykazać maksimum starań, by pracownicy mieli świadomość, że CRM nie służy kontroli, lecz że ma stać się narzędziem ułatwiającym pracę i umożliwiającym szybsze generowanie obrotów. Ważnym filarem udanego wdrożenia jest analiza procesów sprzedażowych w firmie wykonana przed wyborem systemu. Obok niej ważne są testy systemu odnoszone do rzeczywistych procesów w firmie, tak by można było ocenić ergonomię CRM. Niemniej ważne wydaje się wsparcie merytoryczne, jakiego mogą udzielić doświadczeni konsultanci ze strony dostawcy rozwiązania.

Maciej Stachowiak jest kierownikiem Zespołu Edukacji Użytkownika i Analitykiem Biznesowym produktu Sage ACT! w firmie Sage.


TOP 200