ReMail - nowatorski klient pocztowy

Większość użytkowników Internetu zgadza się co do tego, że używane obecnie programy e-mail (klienci) pracują mało efektywnie i daleko im do doskonałości. Mając na uwadze to przesłanie, IBM Research pracuje nad oprogramowaniem, które udoskonali, a może nawet zrewolucjonizuje sposób funkcjonowania takich programów.

Janusz Chustecki
23.12.2003, godz. 10:49

W ramach IBM Research działa od dwóch lat grupa nosząca nazwę Collaborative User Experience (CUE), która zajmuje się projektem Reinventing E-mail (w skrócie ReMail). Cel jest prosty – zaprojektować takiego klienta pocztowego, który odejdzie od utartych od lat schematów stosowanych w tym obszarze i wniesie do niego zupełnie nową jakość.

Jednym z liderów grupy jest Dan Gruen, który mówi, "programy e-mail odgrywają w przedsiębiorstwach bardzo ważną rolę i wszyscy zgadzamy się co do tego, że powinny to być szczególnie dopracowane narzędzia, które zarządzają wiadomościami w taki sposób, aby użytkownik nie musiał zajmować się drobiazgami".

Zobacz również:



Grupa CUE opracowała już prototypowego klienta ReMail, którego interfejs (składający się z trzech mniejszych okienek) można w dowolny sposób adaptować, tak, aby pokazywał: kalendarz, listę kontaktów, wątki wiadomości oraz inne przydatne informacje.

Program potrafi przeglądać wątki wiadomości, grupować wiadomości i wizualizować połączenia między wiadomościami, wykorzystując do tego celu zaawansowane technologie obróbki danych. Program oferuje w wielu obszarach unikalne rozwiązania, żeby tylko wspomnieć o takich, jak: możliwość zarządzania powiązaniami między kalendarzem i wiadomościami przy użyciu metody "przeciągnij i upuść"; możliwość zarządzania wątkami rozmów (chat), które można też archiwizować razem z innymi wiadomościami.

Wiele innowacji zastosowanych w oprogramowaniu ReMail, szczególnie w obszarze organizowania wiadomości, pracuje w podobny sposób jak program Outlook 2003 (produkt, który Microsoft wprowadził na rynek w 2003 roku).

W programie ReMail zastosowano szereg niespotykanych wcześniej rozwiązań. Na przykład dzięki użyciu "separatorów", wiadomości wyświetlane w skrzynce odbiorczej są od razu w odpowiedni sposób posortowane. Separatory sortują wiadomości pod nagłówkami dla każdego dnia, a użytkownik może nimi (separatorami) zarządzać zgodnie z przyjętymi przez siebie zasadami. Użytkownik może też oznaczać wiadomości na rozmaite sposoby, używając do tego celu wielokolorowego systemu kodowania.

ReMail używa kreatywnego systemy wyróżniania wiadomości, co pozwala lepiej organizować pocztę. I tak np. wybrana wiadomość znajdująca się w skrzynce odbiorczej jest wyróżniana ciemnym niebieskim kolorem i towarzyszy jej numer, który informuje użytkownika, że wiadomość jest częścią określonego wątku. Użytkownik może umieścić wskaźnik myszy nad numerem i zobaczyć podstawowe informacje o każdej wiadomości będącej częścią danego wątku.

ReMail zawiera też rozwiązanie noszące nazwę Thread Map. Jest to wizualna reprezentacja wątku e-mail. Niebieskie kółko oznacza, że wiadomość została wybrana. Puste kółko oznacza, że wiadomość została wysłana, a czarne kółko oznacza, że wiadomość nie została jeszcze odczytana. Łuki pokazują połączenia między wiadomościami, a kliknięcie dowolnego kółka otwiera odpowiednią wiadomość. W ten sposób użytkownik może się zorientować, ile wiadomości zawiera wątek, które wiadomości nie są jeszcze odczytane i ilu innych użytkowników należących do danego wątku już odpowiedziało na wiadomość.

Opcja Correspondent Map grupuje wiadomości biorąc pod uwagę nadawców. Nadawcy mogą być definiowani biorąc pod uwagę domenę do której należą, a wielu nadawców należących do jednej domeny można definiować na podstawie numerów jakie są przypisywane do wysyłanych przez nich wiadomości. Wyróżnienia wyświetlają wiadomości zgodnie z porządkiem od najnowszych do najstarszych oraz pokazują, które wiadomości czekają na odpowiedź. Opcja Message Map używa ikon do oznaczania wiadomości wyświetlanych w skrzynce odbiorczej i pozwala użytkownikom wyszukiwać autorów, dołączeń lub pokazywać związki zachodzące między wiadomościami.

Mechanizm integrujący całą aplikację z kalendarzem pozwala użytkownikom umieszczać w nim wiadomości (posługując się technologią "przeciągnij i upuść") i wiązać te wiadomości z innymi wiadomościami znajdującymi się w skrzynce odbiorczej.

Prototyp oprogramowania ReMail został zbudowany z wielu zintegrowanych ze sobą ściśle elementów, tak iż w efekcie powstał na wskroś nowatorski klient e-mail. ReMail spełnia wymogi architektury Workplace (IBM), która zakłada, że wiele elementów umożliwiających współpracę między użytkownikami (takich jak Workplace Messaging) może pracować na szczycie takich aplikacji jak program WebSphere, czy baza danych DB2.

Zapraszamy na konferencje i warsztaty »

18 listopada 2014 r. Zarejestruj się Współczesne środowiska IT, stworzone dla użytkowników wymagających stałego dostępu do szerokiego spektrum aplikacji, urządzeń i usług firmowych są coraz większym wyzwaniem dla managerów IT odpowiedzialnych za ich funkcjonowanie. Przed działami IT stawia się nie tylko wymóg elastycznego dostosowywania obsługi do ciągle zmieniających się potrzeb pracowników, ale również ograniczania kosztów własnej działalności poprzez automatyzacje części procesów.Od czego zacząć?...

Liczba komentarzy: 1

Raport specjalny: Kariera w IT


Zapraszamy do zapoznania się z najnowszą publikacja Computerworld „Kariera w IT”
W wydaniu m.in.:
  • Specjalista pilnie poszukiwany
  • Mapa zatrudnienia informatyków
  • Eksport kompetencji
  • Wynagrodzenia...
Praca w IT