Sprzedaż komputerów wzrosła w ubiegłym roku o 22%

Problem roku 2000 zmniejszył wzrost sprzedaży na rynku PC jedynie o 2%.

Zachęcamy do skorzystania z bezpłatnej prenumeraty
elektronicznej magazynu Computerworld!

Problem roku 2000 spowodował w IV kwartale minionego roku jedynie 2-proc. obniżenie światowej sprzedaży komputerów PC, jednak mimo to w całym 1999 r. ich sprzedaż wzrosła o 22% - wynika z badań Dataquest. Objęto nimi wyniki sprzedaży większości rodzajów komputerów PC, takich jak stacjonarne, czy notebooki, nie uwzględniając jednak komputerów PC sprzedawanych jako serwery.

W ciągu minionego roku na całym świecie sprzedano 113,5 mln komputerów, z czego 43,8 mln kupili mieszkańcy Stanów Zjednoczonych, gdzie tym samym sprzedaż wzrosła o 21,6% w stosunku do roku 1998.

"Pojawiały się obawy, że problem roku 2000 wpłynie na ograniczenie zakupów sprzętu przez duże przedsiębiorstwa, instytucje rządowe czy uczelnie dokonywanych w II połowie roku. Okazało się jednak, że miało to niewielki wpływ na całościowe spowolnienie wzrostu rynku PC" - stwierdził jeden z analityków Dataquest.

Pozycję światowego lidera nadal utrzymał Compaq, który sprzedał ponad 15 mln komputerów, zyskując w ten sposób 13,2% rynku. Na drugiej pozycji znalazł się Dell z udziałem w wysokości 9,8% i ponad 11 mln sprzedanych komputerów.

Na kolejnych miejscach znaleźli się: IBM (z udziałem w rynku 7,9% i 8,9 mln sprzedanych komputerów PC), Hewlett-Packard (6,4%, 7,2 mln), Packard Bell NEC (5,2%, 5,9 mln), Gateway (4,1%, 4,6 mln) oraz Apple (3,4%, 3,8 mln). Wszyscy pozostali producenci mieli 50-proc. udział w sprzedaży, sprzedając łącznie 56,7 mln sztuk.

Zdaniem Dataquest, wzrost sprzedaży na rynku komputerów PC był w minionym roku duży, jednak nie przewyższył 27-proc., uzyskanego w 1995 r. w stosunku do roku wcześniej. Wzrost w 1996 r. wyniósł ok. 18%, w 1997 r. - 15,2%, a w 1998 r. - 15,8%.

Przewidywania na rok bieżący uwzględniają spowolnienie wzrostu rynku o 4% w stosunku do wyników uzyskanych w ub.r. Zdaniem analityków z Dataquest, wszystko jednak będzie zależało od zdolności producentów do przekonania klientów do częstszych wymian komputerów na nowe. Natomiast przedsiębiorstwa będą domagać się coraz mniejszych, mniej złożonych i tańszych produktów.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.