Więcej inteligencji w Enerdze
- Emil Różański,
- 23.08.2015, godz. 23:15
Energa Operator, spółka zajmująca się dystrybucją energii elektrycznej w północno--zachodniej Polsce, zamierza wdrożyć wybrane rozwiązania inteligentnych sieci na całym obszarze swojej działalności.
Energa Operator podjęła decyzję, że z dostępnych rozwiązań inteligentnych sieci obecnie najważniejsze dla spółki są te technologie, które najmocniej przyczyniają się do poprawy niezawodności dostaw energii. Według wyliczeń firmy wdrożenie wybranych rozwiązań z zakresu inteligentnych sieci pozwoli na skrócenie przerw w dostawach energii o 83 minuty. Oznacza to potencjał do obniżenia wskaźnika SAIDI (parametr przeciętnego systemowego czasu trwania przerwy długiej i bardzo długiej, wyrażony w minutach na odbiorcę na rok) w Energa Operator do czasu poniżej 180 minut na mieszkańca, podczas gdy w 2014 r. wyniósł 262 minuty.
Z danych prezentowanych przez Energę Operator wynika, że choć wskaźnik SAIDI w Polsce co roku maleje, to nadal jest on wyższy niż w innych krajach Unii Europejskiej.
Zobacz również:
Polska mało inwestuje w sieć energetyczną
Spółka podkreśla, że niezawodność dostaw energii jest silnie skorelowana ze średnim poziomem inwestycji w sieć dystrybucyjną. Kraje charakteryzujące się jednymi z najniższych wskaźników SAIDI i SAIFI (parametr przeciętnej systemowej częstości przerw długich i bardzo długich, stanowiący liczbę odbiorców narażonych na skutki wszystkich przerw tego rodzaju w ciągu roku), czyli Niemcy i Wielka Brytania, jednocześnie realizują najwięcej inwestycji w przeliczeniu na 1 km długości sieci dystrybucyjnej.
W raporcie przedstawionym przez Energę Operator wyliczono, że wśród państw europejskich najwięcej nakładów inwestycyjnych na
1 km sieci dystrybucyjnej jest w Niemczech – 22 tys. zł w 2012 r., Portugalii – 17 tys. zł i Wielkiej Brytanii – 16 tys. zł. Polska była pod koniec stawki z 6 tys. zł inwestycji na 1 km sieci dystrybucyjnej.
Spółka podkreśla, że poprawa wskaźników niezawodności nastąpi poprzez rozwój inteligentnych rozwiązań wraz z koniecznymi inwestycjami modernizującymi sieci, w szczególności instalację łączników zdalnie sterowanych.
Wdrażane technologie
Do zweryfikowanych przez Energę inteligentnych technologii przyczyniających się do redukcji wskaźników należy system OMS (Outage Management System), który pozwala na automatyzację przekazywania danych o miejscach awarii i usprawnienie przepływu informacji pomiędzy dyspozytorem i brygadami usuwającymi awarie. Szacowane możliwe obniżenie SAIDI dzięki wdrożeniu OSM to 17 minut do 2023 r., przy nakładach ok. 8 mln zł do 2020 r.
Spółka zamierza również wdrożyć system FDIR (Fault Detection Isolation & Restoration), który w czasie krótszym niż 3 minuty pozwala na automatyczne wykrycie awarii, wydzielenie miejsca uszkodzenia poprzez przełączenia podziałów oraz wznowienie dostaw z innego kierunku dla obszarów, gdzie jest to możliwe. Prognozowane obniżenie SAIDI dzięki wdrożeniu FDIR to 53 minuty do 2023 r., przy nakładach ok. 4 mln zł do 2020 r.
Planowane jest także wdrożenie systemu TETRA, służącego do transmisji danych technologicznych oraz komunikacji głosowej między brygadami pogotowia energetycznego a dyspozytorami. Możliwe obniżenie SAIDI dzięki systemowi Tetra to 13 minut do 2023 r., przy nakładach ok. 85 mln zł do 2020 r.