Każdy może analizować wyniki kolarzy w Tour de France

Firma Dimension Data dostarcza pierwszą w historii zawodowego kolarstwa platformę do analizy dużych zbiorów danych generowanych przez jadących w wyścigu zawodników.

Dimension Data poinformowała o ukończeniu swoich prac nad platformą analityki Big Data i usług cyfrowych, za pomocą której firma będzie dostarczać w czasie rzeczywistym informacje o każdym zawodniku biorącym udział w najsłynniejszym wyścigu kolarskim na świecie po raz pierwszy w historii zawodowego kolarstwa.

Usługa została stworzona dzięki współpracy francuskiej organizacji sportowej Amaury Sport Organisation (ASO) oraz 22 zespołów kolarskich startujących w Tour de France 2015. Umieszczony pod siodełkiem roweru każdego zawodnika lokalizator dostarczy dane, które przetworzy i przeanalizuje Dimension Data. Zebrane informacje będą dostępne dla fanów kolarstwa, komentatorów wyścigu, stacji radiowych i telewizyjnych oraz dla prasy.

Zobacz również:

  • IDC CIO Summit – potencjał drzemiący w algorytmach

Gdy w najbliższą sobotę ruszy Tour de France, kibice na całym świecie będą mogli obserwować na żywo 198 kolarzy z 22 zespołów, śledząc prędkość, z jaką porusza się dowolny zawodnik, jego pozycję w stosunku do pozostałych zawodników a także odległość pomiędzy poszczególnymi uczestnikami wyścigu. Wszystko to będzie dostępne na specjalnie do tego stworzonej stronie internetowej.

Nowa technologia umożliwi kibicom kolarstwa obserwowanie wyścigu w sposób, jaki dotąd nie był możliwy. Do tej pory trudno było zorientować się, co dzieje się z zawodnikami, których w danym momencie nie pokazuje telewizja. Możliwość śledzenia wszystkich kolarzy, otrzymywania informacji, którzy zawodnicy jadą w której grupie oraz dostarczania na żywo danych o ich prędkości, to tylko niektóre z innowacji, które zapewni nasze rozwiązanie. W ciągu trzech tygodni trwania wyścigu, będziemy udostępniać kolejne funkcjonalności, w tym serwis internetowy do śledzenia kolarzy – powiedział Jeremy Ord, prezes Dimension Data.

Rozwiązanie do analizy w czasie rzeczywistym będzie otrzymywać dane dostarczane przez firmę odpowiedzialną za geolokalizację zawodników, które - oczyszczone i przeanalizowane - zostaną udostępnione w transmisji na żywo, a potem w formie archiwum.

Jak poinformował Jeremy Ord, firma Dimension Data testowała swoje rozwiązanie podczas wyścigu Critérium du Dauphiné, który odbywał się we Francji od 7 do 14 czerwca. - Śledziliśmy np. kolarza, który jechał z oszałamiającą prędkością 104 km/h. Tego typu informacje nie były dostępne w przeszłości.

Wszystkie przeanalizowane dane będą dostępne w serwisie internetowym stworzonym do śledzenia kolarzy. Kibice będą mogli wybrać zawodników, których chcą obserwować i monitorować wyścig na ekranach swoich telefonów bądź tabletów (strona internetowa dostosuje się do rozdzielczości urządzenia), a jednocześnie oglądać przebieg etapu na żywo w telewizji. W ten sposób otrzymają wiele dodatkowych informacji, do których wcześniej nie mieli dostępu.

198 kolarzy z 22 zespołów będzie generować 42 tysiące punktów geoprzestrzennych oraz 75 milionów odczytów systemu GPS. Stworzony serwis internetowy do śledzenia zawodników na żywo będzie w stanie obsłużyć jednocześnie 17 milionów użytkowników i 2000 żądań wyświetlenia strony na sekundę. Dane dotyczące zawodników będą przetwarzane przez chmurę obliczeniową Dimension Data, obejmującą pięć kontynentów.

Brett Dawson, dyrektor generalny Dimension Data Group, stwierdził, że dostarczenie rozwiązania dla ASO wymagało innowacji na wielu poziomach. Firma musiała wdrożyć najnowocześniejszą technologię analityki czasu rzeczywistego i równie zaawansowaną platformę cyfrową. Obie dają taki wgląd w przebieg wyścigu, jakiego dotąd nie był możliwy.

Christian Prudhomme, dyrektor wyścigu Tour de France, powiedział - Ten wyjątkowy postęp technologiczny umożliwi lepszą analizę wyścigu – ujawni strategie i pokaże, jak ważna jest w tym sporcie rola poszczególnych zawodników w każdym zespole. Teraz będzie można się dowiedzieć np. jak powinno wyglądać przygotowanie do finiszu na kilku ostatnich kilometrach etapu i określić wpływ wiatru na szybkość kolarza. Nasze wysiłki w połączeniu z pracą wykonywaną przez Dimension Data całkowicie zmienią sposób obserwowania Tour de France.

Poczynając od 2016 r., przez kolejne cztery lata ASO będzie ściśle współpracować z Dimension Data nad zwiększeniem możliwości platformy w dostarczaniu użytkownikom wielu innowacyjnych funkcjonalności.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200