Poczta Polska wprowadza pocztę hybrydową - połączy e-mail z listem

Na początku przyszłego roku Poczta Polska ma zaoferować klientom indywidualnym usługę poczty hybrydowej. Klienci będą mogli wysyłać listy drogą elektroniczną, a odbiorcy otrzymają je w formie papierowej. Na razie z takiej usługi mogą korzystać klienci masowi, generujący duże ilości rachunków i różnego rodzaju dokumentów.

Przesyłka hybrydowa to usługa polegająca na połączeniu elektronicznej procedury wysyłania listu z jego fizycznym dostarczeniem. Klient nadaje korespondencję w formie elektronicznej, natomiast Poczta drukuje, kopertuje, przekazuje do obrotu i dostarcza do adresata w gwarantowanym terminie. "Poczta hybrydowa to przyszłość rynku pocztowego. Zaczęliśmy to oferować w sierpniu, zarówno w formie przesyłek listowych nierejestrowanych, jak również poleconych. Z punktu widzenia Poczty Polskiej to produkt, który będzie miał istotne znaczenie w walce o rynek w dobie jego digitalizacji i liberalizacji" - mówi Agencji Informacyjnej Newseria członek zarządu ds. sprzedaży Poczty Polskiej Janusz Wojtas.

Usługa poczty hybrydowej została uruchomiona w sierpniu dla tzw. klientów masowych, generujących duże ilości rachunków i różnego rodzaju dokumentów - urzędów administracji państwowej i samorządowej, banków, operatorów telekomunikacyjnych, firm ubezpieczeniowych, spółdzielni mieszkaniowych, zakładów komunalnych, itp. Od nowego roku Poczta Polska chce to oferować każdemu obywatelowi. Klientów ma zachęcić m.in. cena usługi. W przypadku poczty hybrydowej znika wiele kosztów, które - w przypadku tradycyjnej przesyłki - są wliczone również w koszty nadania listu. "Odchodzi cała grupa kosztów po obu stronach tego procesu, zarówno po stronie Poczty Polskiej, kosztów logistycznych, transportowych, jak i po stronie dostawcy danej usługi, czyli np. znika konieczność zakupienia papieru czy koperty. Więc koszty będą niższe, a usługa tańsza" - wyjaśnia członek zarządu Poczty Polskiej.

Janusz Wojtas dodaje, że poczta hybrydowa to tylko element większego projektu e-usługowego, który ma obejmować również list elektroniczny, e-kartkę, e-znaczek, usługę odwróconej hybrydy czy produkty związane z pośrednictwem na linii obywatel - instytucje rządowe. "W tym całym kontekście musimy mówić o nakładach inwestycyjnych, które będziemy ponosili, ale również o wydatkach związanych z naszymi systemami sortowniczymi, logistycznymi, itd. W okresie najbliższych trzech lat na obszar związany z systemem logistycznym i transportowym, z sortowniami, w tym w części związanej z wdrażaniem e-usług, chcemy przeznaczyć prawie 500 mln zł w zakresie wydatków inwestycyjnych" - mówi Janusz Wojtas.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200