Numer 1 w Europie
- Adam Jadczak,
- 08.11.2011
Everest wskazał pięć najbardziej dojrzałych państw pod inwestycje outsourcingowe. Polska znalazła się w tej grupie razem z Brazylią, Chinami, Filipinami i Indiami.
osób pracuje dziś, wg danych Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL), w polskim sektorze nowoczesnych usług dla biznesu.
Do Europy Wschodniej po wiedzę
Nasz region Europy przyciąga coraz więcej centrów zaawansowanych usług opartych na wiedzy i jednostek badawczo-rozwojowych (R&D). Jest to jedyny region na świecie, który został wyróżniony przez autorów raportu PwC i Duke University pod kątem dynamiki rozwoju sektora R&D. Czy w obliczu tego trendu może zyskać Polska? W ostatnim rankingu The Economist Intelligence Unit "2011 IT Industry Competitivness Index", Polska odnotowała wyraźny awans w obszarze rozwoju zaplecza R&D (wzrost z 6,6 pkt w roku 2009 do 18,1 pkt w 2011). Zdaniem przedstawicieli ABSL, Polska jako lider regionu ma szansę utrzymać ten trend w kolejnych latach.
Dziś usługi IT (2. miejsce) i działalność badawczo-rozwojowa (3.) są jednymi z najczęściej obsługiwanych procesów przez centra usług biznesowych zlokalizowane w Polsce. Rośnie również liczba centrów obsługujących najbardziej zaawansowane projekty, tzw. Knowledge Process Outsourcing (KPO). Na koniec 2010 r. było ich 23, a zdecydowana większość działających w Polsce firm z sektora nowoczesnych usług dla biznesu deklarowała wprowadzenie bardziej zaawansowanych procesów bez zmniejszania zakresu działalności.
"Jeśli chcemy być konkurencyjni i konkurencyjność zapewnić również naszym klientom, musimy być proaktywni w tworzeniu innowacji. Poziom innowacyjności jest i będzie kryterium oceny najlepszych, globalnych dostawców outsourcingowych" - mówi Janusz Dziurzyński, wiceprezes ABSL, dyrektor Procter & Gamble Global Business Services Warszawa. Przechodzenie w stronę analitycznych, złożonych projektów wymaga inwestycji w kadry, a także wdrażania rozwiązań innowacyjnych. Tym tropem idą już firmy zlokalizowane m.in. w Stanach Zjednoczonych czy Europie Zachodniej.
Będą przetasowania na rynku?
Według PwC, aż 74% globalnych dostawców outsourcingowych zamierza poszerzyć skalę i zakres świadczonych usług, a 13% dostawców planuje przejęcia i akwizycje. Zaostrza się konkurencja wewnątrz sektora. Globalne firmy z jednej strony poszerzają portfolio, wprowadzając bardziej kompleksową ofertę, uzupełnioną o specjalistyczne usługi. Z drugiej szukają przewag konkurencyjnych poprzez dywersyfikację geograficzną. Dodatkowo rynek wykazuje tendencje konsolidacyjne. W perspektywie kolejnych lat możemy obserwować fuzje i przejęcia firm sektora nowoczesnych usług dla biznesu i tworzenie nowych graczy na rynku offshoringu. Dodatkowo wszystko wskazuje na to, że wciąż będzie rosła popularność nearshoringu, czyli lokowania centrów usług w bezpośredniej bliskości klientów. Z badania PwC wynika, że 25% firm z Europy Zachodniej planuje relokacje operacji biznesowych. Polska może wykorzystać tę tendencję. Już dziś większość centrów w naszym kraju jest własnością firm z państw UE (52%), czyli z bezpośredniego sąsiedztwa.