Polska może być największym ośrodkiem usług dla biznesu

W 2010 roku wartość inwestycji offshoringowych w Europie Wschodniej wzrosła o 15%. Liderem jest Polska z dynamiką wzrostu sektora utrzymującą się na poziomie 20% rocznie. Zdaniem ekspertów ABSL, w ciągu kilku najbliższych lat mamy szansę stać się największym europejskim ośrodkiem zaawansowanych usług dla globalnego biznesu.

Główne atuty krajów Europy Wschodniej, które przyciągają inwestorów to szerokie zaplecze kadr, relatywnie niskie koszty pracy w porównaniu np. do krajów zachodnioeuropejskich, dobra infrastruktura transportowa i biurowa, wysoka jakość usług oraz stabilność polityczna i gospodarcza. Jak pokazują wyniki analiz McKinsey&Company, przedstawione na konferencji EEST.Com 6, w 2010 r. do regionu Europy Wschodniej zostało przeniesionych 33.000 stanowisk pracy. Zdecydowana większość (30.000) stanowiły etaty utworzone w już istniejących centrach usług biznesowych. Jedynie 8% było wynikiem nowych inwestycji.

"Branża usług biznesowych w regionie Europy Wschodniej rośnie szybciej niż rynek w Indiach" - mówi Peter Peters, Członek ABSL, Dyrektor oddziału McKinsey&Company w Dusseldorfie. "Mimo, że nadal to Indie są numerem jeden na świecie, jeśli chodzi o outsourcing i offshoring procesów biznesowych, to coraz poważniejszym konkurentem stają się gospodarki Europy Wschodniej z Polską na czele" - dodaje. Wartość rynku nowoczesnych usług dla biznesu w Polsce, w 2010 r. osiągnęła poziom 2,5 mld USD. Jest to zasługą przede wszystkim inwestorów już obecnych w Polsce, którzy poszerzają skalę działania i świadczą coraz bardziej zaawansowane usługi. Zdaniem Krystiana Bestry, Wiceprezesa ABSL i Dyrektora Zarządzającego Infosys BPO Europe, to właśnie już obecne w Polsce firmy odpowiadają za ok. 65% wzrostu całej branży w 2010 r.

Zobacz również:

  • HPE rozwija europejskie centrum R&D
  • Samsung będzie kolejną zagraniczną firmą, która skorzysta z funduszu CHIPS and Science Act

W 2010 r. swoją działalność rozszerzył m.in. Infosys BPO Poland, któremu Infosys Technologies Ltd, globalny dostawca usług informatycznych i outsourcingowych, powierzył procesy wdrażania i obsługi SAP dla klientów europejskich, takich jak m.in. Daimler, Adidas czy Rio Tinto. Z kolei Xerox Company przejął firmę ACS, jednego z liderów rynku BPO w USA, stając się tym samym jednym z największych na świecie dostawców z zakresu zaawansowanych usług biznesowych. W 2010 r. swoją działalność w Polsce rozpoczęły m.in. Centrum Usług Wspólnych IBM we Wrocławiu, Centrum Badawczo-Rozwojowe McKinsey we Wrocławiu, Centrum Usług Finansowo-Księgowych Sony Pictures Entertainment w Trójmieście, Centrum Usług Wspólnych IKEA w Poznaniu, Centrum Usług Biznesowych Amway w Zabierzowie koło Krakowa, Centrum Usług Finansowych ACP Pharma w Rzeszowie, Centrum Usług Kennametal w Poznaniu, Centrum R&D Usług Bankowych Citi Handlowy w Łodzi.

Dodatkowo na początku 2011 r. swoją działalność rozpoczęło m.in. Centrum Usług Wspólnych Ernst & Young we Wrocławiu, Centrum Zakupowe BSH w Łodzi czy Centrum Usług Wsparcia McKinsey w Poznaniu. W kolejnych latach w Polsce powstaną również: Centrum Usług Wspólnych Tate&Lyle w Łodzi, Centrum Rozwoju Oprogramowania IT BMS Bankruptcy Management Solutions w Łodzi, Centrum Operacyjne Nordea w Łodzi, Centrum Usług Intrum Justita w Białymstoku.

Napływ kolejnych projektów, a szczególnie zaawansowanych usług biznesowych, takich jak KPO i R&D, jest możliwy, jeśli w kolejnych latach będziemy konsekwentnie promować polską gospodarkę na rynkach zagranicznych, prowadzić spójną i jasną politykę inwestycyjną oraz w sposób przemyślany inwestować w kadry - przekonują inwestorzy, zrzeszeni w ABSL. "Nie wystarczy zorganizować jednorazowego eventu, ale należy stale promować największe atuty Polski, przede wszystkim ogromny potencjał wykwalifikowanych kadr i przyjazne środowisko inwestycyjne. Polska prezydencja w UE może być punktem wyjścia dla mocniejszej, długoterminowej kampanii promującej Polskę pod względem biznesowym" - mówi Jacek Levernes, Prezes ABSL i Wiceprezes Hewlett-Packard GBS w Europie.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200