Pocztowa e-rewolucja
- Monika Tomkiewicz,
- 06.10.2009
Dostawcy usług pocztowych zaczynają wykorzystywać nowoczesne technologie i możliwości IT do usprawnienia obsługi klientów. InPost stawia m.in. na paczkomaty.
Marcin Welc, dyrektor Działu Informatyki w Grupie Integer.pl, właściciela firmy InPost Usługi Pocztowe
Paczkomaty i poczta hybrydowa
Projekt Paczkomatów tworzonych przez InPost był na tyle innowacyjny, że firma otrzymała dofinansowanie z Unii Europejskiej na jego realizację. "Rosnąca liczba urządzeń na terenie Polski i kolejne sklepy internetowe korzystające z paczkomatów pokazują, że jest duże zapotrzebowanie na nowoczesne usługi pocztowe, wykorzystujące nowoczesne technologie" - opowiada Marcin Welc, dyrektor Działu Informatyki w Grupie Integer.pl, właściciela firmy InPost Usługi Pocztowe.
Internauci korzystając z paczkomatów nie otrzymują tradycyjnych, zostawianych w skrzynkach, powiadomień o miejscu i czasie odbioru paczki w wersji papierowej. InPost wykorzystuje do tego celu komunikaty SMS lub e-mail z kodem odbioru, który umożliwia otwarcie skrytki z oczekiwaną przesyłką w dowolnym czasie. "Rejestrujemy też wszystkie przesyłki i - co odróżnia nas np. od Poczty Polskiej - dajemy współpracującym z nami sklepom internetowym możliwość pełnej kontroli nad przesyłkami poprzez stały monitoring ich statusu od momentu nadania w punkcie InPost do odebrania przez klienta w Paczkomacie" - opowiada Marcin Welc. I dodaje, że w planach jest stały rozwój i rozszerzanie oferty związanej z tymi usługami. "Na razie jesteśmy nastawieni na odbiór przesyłek, jednak w planach jest też wykorzystanie naszych urządzeń do ich nadawania" - deklaruje. Firma chce też jeszcze bardziej przyspieszyć i usprawnić usługi pocztowe wyposażając wszystkich doręczycieli w palmtopy tak, aby mogli zdalnie przyjmować i rejestrować przesyłki.
Kolejnym krokiem w automatyzacji procesów pocztowych ma być uruchomienie awizomatów, urządzeń podobnych do paczkomatów, z których klienci będą mogli o dowolnej porze odbierać listy polecone. "Zamierzamy też wykorzystać nasze know how do zaoferowania - wraz z partnerem - usług tzw. poczty hybrydowej, która jest połączeniem tradycyjnej poczty z pocztą elektroniczną" - mówi Marcin Welc.