Kręte ścieżki upowszechnia IT
- Marek Maślan,
- 14.04.2009
Małe i średnie firmy Polsce już nauczyły się powszechnie korzystać z komputerów i Internetu w codziennej pracy.
respondentów deklaruje korzystanie z narzędzi do pracy grupowej.
Zaskakujący jest natomiast wysoki odsetek respondentów deklarujących korzystanie z narzędzi do pracy grupowej. Aż 75% respondentów stwierdza, że używa tego typu rozwiązań, z czego 60% korzysta z nich często lub bardzo często. "Wydaje się, że chodzi tu raczej o proste działania, takie jak wspólna praca nad dokumentem tekstowym czy arkuszem kalkulacyjnym niż o narzędzia bardziej zaawansowane" - tłumaczy dr Michał Goliński z Katedry Informatyki Gospodarczej SGH.
Mało popularne jest natomiast wciąż wykorzystanie telefonii internetowej w prowadzeniu biznesu przez polskie firmy z sektora MSP. Tylko 27% ankietowanych odpowiada, że "bardzo często" i "często" korzysta z tego narzędzia, które może przecież wydatnie ograniczyć koszty telekomunikacyjne. Zdaniem autorów raportu, wynika to z umiarkowanej jeszcze popularności telefonii IP w firmach. Ich zdaniem, część ankietowanych może nawet nie wiedzieć, że firma korzysta z systemów telefonii IP/VoIP i jako telefonię internetową traktuje tylko i wyłącznie rozwiązania typu Skype czy Tlenofon, a nie np. telefony "tradycyjne" podłączone do bramek VoIP. To jednak i tak znacznie wyższy wskaźnik niż średnia krajowa, bo według badań GUS przeprowadzonych na próbie 800 gospodarstw domowych w kwietniu 2008 r. z telefonii internetowej korzystało ok. 15% badanych.
Korzystają z Internetu, ale...
ankietowanych odpowiada, że nie korzysta z telefonii internetowej.
Do korzystania z Internetu przedsiębiorców zniechęcają też agresywne formy reklamy w sieci. Dla wielu z nich jest to nawet o wiele większy problem niż takie zagrożenia jak wirusy, hakerzy czy spam. Podczas gdy reklamy w sieci są drażniące dla 80% ankietowanych, to nieco ponad 50% respondentów wyraża poważne obawy odnośnie wycieku danych czy oszustw internetowych.