RTCP XR mierzy wydajność aplikacji VoIP
- Janusz Chustecki,
- 01.02.2004
Powstał nowy protokół RTCP XR, który pozwala mierzyć jakość usług świadczonych przez środowiska VoIP. IETF opublikował założenia protokołu w dokumencie RFC 3611.
Powstał nowy protokół RTCP XR, który pozwala mierzyć jakość usług świadczonych przez środowiska VoIP. IETF opublikował założenia protokołu w dokumencie RFC 3611.
Oprogramowanie wspierające protokół RTCP XR (RTP Control Protocol Extended Reports) można instalować w telefonach IP i bramach obsługujących aplikacje VoIP. Protokół wymienia w określonych odstępach czasu komunikaty (zawierające dane metryczne, pozwalające mierzyć jakość połączenia) między telefonami IP a bramami. Wyniki pomiarów mogą być monitorowane przez analizator lub pobierane z bram przy użyciu protokołu SNMP.
Protokół RTCP XP (tak jak protokoły RTP i RTCP) jest usytuowany w czwartej warstwie modelu OSI, powyżej bezpołączeniowego protokołu UDP, z którym ściśle współpracuje. Protokoły RTP i RTCP zapewniają utrzymanie sekwencji pakietów, a także dołączają do nich znaczniki czasu, dzięki którym pakiety dochodzą do stacji przeznaczenia w określonym czasie.
Specjaliści twierdzą, że protokół RTCP XR będzie w przyszłości stanowić kluczowy element infrastruktury zarządzającej środowiskami VoIP. Producenci telefonów IP, bram VoIP i urządzeń testujących aplikacje VoIP już przystąpili do wdrażania w swoich produktach protokołu RTCP XR i zapowiadają, że pierwsze rozwiązania VoIP wspierające tę technologię pojawią się na rynku w połowie 2004 r.
1. Liczba traconych i odrzuconych pakietów
Aplikacje VoIP dysponują buforami, które eliminują fluktuację opóźnień. Jednak bufory generują kolejne opóźnienia i powodują, że pakiety nieraz docierają do stacji docelowej za późno i są tracone. Protokół RTCP XR mierzy poziom utraty pakietów.
2. Wielkość opóźnień
Opóźnienia powodują, że jakość rozmowy spada i pojawia się zjawisko echa (odbicia). Protokół mierzy opóźnienia round-trip (generowane na obu ścieżkach, do stacji docelowej i z powrotem), czyli bierze pod uwagę opóźnienia dodawane przez stację końcową VoIP (powstałe w wyniku kodowania i dekodowania danych oraz użycia buforów).
3. Poziom sygnału, wielkość szumów i echa
Jeśli sygnał jest za niski, za wysoki lub zawiera za dużo szumów, jakość połączenia spada. Protokół mierzy wielkość sygnałów i szumów. Gdy punkt końcowy VoIP zawiera układ likwidujący echo, protokół może obliczyć, jaka może być wielkość opóźnienia po wyłączeniu takiego układu.
4. Współczyniki R i MOS-LQ
Ogólna jakość połączenia podawana w postaci współczynnika R (w skali 0-100) lub współczynników MOS-LQ (Mean Opinion Score Listining-Quality) i MOS-CQ (Mean Opinion Score Conversional-Quality). Dwa ostatnie współczynniki są podawane w skali 1-5.