IBM bez ceny
- Computerworld,
- 22.03.1993
Od połowy lutego IBM sprzedaje nowe mainframe'y stosując płynne ceny.
Od połowy lutego IBM sprzedaje nowe mainframe'y stosując płynne ceny.
Koszt zakupu każdego komputera jest osobno negocjowany z klientem i w zasadzie powinien pozostać nieujawniony. Potencjalni klienci mają sprzeczne opinie na temat tego rozwiązania. Jedni twierdzą, że IBM po cichu opuszcza ceny, lecz nie chce tej polityki rozgłaszać; inni są zdania, że negocjacje są trudne, ponieważ brakuje rozsądnego punktu wyjścia. Sam IBM wyjaśnia, że nowa polityka cenowa została wprowadzona, ponieważ sprzedaż manframe'u jest zawsze transakcją unikalną - obejmuje nie tylko sprzęt, ale również indywidualny, dostosowany do potrzeb klienta pakiet oprogramowania i usług. Wedle pewnych doniesień, negocjacja z IBM przebiega teraz według zabawnego schematu. Przedstawiciel IBM pyta, ile klient ma pieniędzy i nie chce przedstawić swoich cen, dopóki nie zorientuje się, na jakie wpływy może liczyć. Klienci natomiast proszą o ceny poszczególnych komponentów sprzętu i oprogramowania, i nie chcą ujawnić, za jaką cenę zamierzają dokonać zakupu. Gdy żadna ze stron nie zdecyduje się ustąpić, istotnie nie można rozpocząć negocjacji.