"Śmierć komiwojażera" - stare metody handlowania odchodzą do lamusa
- Computerworld,
- 13.11.1995
Systemy automatyzowania sprzedaży mogą mieć bezpośredni wpływ na produkcyjność i jakość usług świadczonych klientom. Przedsiębiorstwa oczekują, że systemy takie pozwolą im zwiększyć zyski. Systemy pierwszej, drugiej i trzeciej generacji dostarczają pracownikom działów handlowych rozwiązań, które ułatwiają prowadzenie prac administracyjnych związanych z obsługą klientów. Kolejne generacje systemów będą się już koncentrować na automatyzowaniu samego procesu sprzedaży.
Systemy automatyzowania sprzedaży mogą mieć bezpośredni wpływ na produkcyjność i jakość usług świadczonych klientom. Przedsiębiorstwa oczekują, że systemy takie pozwolą im zwiększyć zyski. Systemy pierwszej, drugiej i trzeciej generacji dostarczają pracownikom działów handlowych rozwiązań, które ułatwiają prowadzenie prac administracyjnych związanych z obsługą klientów. Kolejne generacje systemów będą się już koncentrować na automatyzowaniu samego procesu sprzedaży.
Pierwsza generacja
Cechy
Procesor tekstu
Arkusz kalkulacyjny
Główne cele
Prace administracyjne
Dostępność
Wczesne lata 90
Najlepsze systemy tej generacji oferują pocztę E-Mail, menedżera kontaktów i generator kosztów oraz innye usługi (np. zarządzanie i konfigurowanie systemu). Kolejne generacje systemów, bazujące na tym modelu, oferują dodatkowe opcje (wyszukiwanie danych i możliwość manipulowania nimi).
Druga generacja
Cechy
Menedżer kontaktów
Raporty kosztów
Główne cele
Prace administracyjne
Dostępność
Już dostępne
Systemy tej generacji oferują handlowcom menedżera kontaktów, który ułatwia wykonywanie zadań administracyjnych (np. zapisywanie nazwisk i notatek o klientach, planowanie zadań oraz spotkań czy automatyczne powiadamianie i przypominanie użytkownikowi o zaplanowanych wcześniej spotkaniach oraz zadaniach).
Trzecie generacja
Cechy
Menedżer kont
Wystawianie zleceń
Główne cele
Prace administracyjne
Dostępność
Już dostępne
Menedżer kont pozwala śledzić kolejne etapy transakcji i dostarcza danych o kliencie.
Czwarta generacja
Cechy
Konfigurator
Menedżer możliwości
Główne cele
Obsługa procesu sprzedaży
Dostępność
1997
Konfigurator dostarcza użytkownikowi automatycznie gotowe scenariusze postępowania, jeśli chodzi o wybór czy integrację produktów. Może on np. sprawdzić zlecenie klienta i w ciągu kilku sekund otrzymać wygenerowane przez system informacje o produktach.
Piąta generacja
Cechy
Obsługa procesów sprzedaży (na poziomie przedsiębiorstwa)
Marketing
Główne cele
Obsługa procesu sprzedaży
Dostępność
2005
Szósta generacja
Wyposażenie
Obsługa procesu sprzedaży (na poziomie interkorporacyjnym)
Wirtualne grupy klientów
Główne cele
Obsługa procesu sprzedaży
Dostępność
2010
Wysoce wyrafinowane narzędzia będą oferować użytkownikom zupełnie nowe możliwości, np. kompleksowe wyszukiwanie danych i zarządzanie nimi w takich obszarach jak: sprzedaż bezpośrednia czy telemarketing i TV.