Metropolitalna informatyka

Pod koniec października odbyła się konferencja ''Infomatyka w dużych miastach'' zorganizowana przez Biuro Informatyki łódzkiego Urzędu Miasta i Unię Metropolii Polskich.

Pod koniec października odbyła się konferencja ''Infomatyka w dużych miastach'' zorganizowana przez Biuro Informatyki łódzkiego Urzędu Miasta i Unię Metropolii Polskich.

W konferencji uczestniczyli informatycy samorządowi z dziewięciu miast: Warszawy, Krakowa, Katowic, Szczecina, Gdańska, Lublina, Koszalina, Bydgoszczy i Łodzi. Uczestnicy konferencji zaaprobowali utworzenie "Forum informatyków samorządowych" nawiązujące do roboczych spotkań, których organizowania zaprzestano przed dwoma laty. Oprócz stałego forum powołano zespół koordynujący, składający się z przedstawicieli trzech miast. W skład zespołu weszli: Jacek Neumann (Kraków), Grzegorz Fiuk (Szczecin) i Adam Jan Kępa (Łódź). Zadaniem zespołu będzie inicjowanie i koordynowanie spotkań informatyków samorządowych, na których omawiane będą konkretne zagadnienia z zakresu informatyzacji urzędów miejskich. Organizatorami spotkań będą kolejno miasta, których przedstawiciele wchodzą w skład forum. Swoją pomoc finansową i organizacyjną zadeklarowała Unia Metropolii Polskich. Forum jest otwarte dla przedstawicieli wszystkich dużych miast w Polsce. Zdaniem uczestników, w spotkaniach powinni brać udział przedstawiciele instytucji działających na rzecz miasta i jego mieszkańców, takich jak Urząd Wojewódzki, Terenowy Bank Danych, Urząd Statystyczny. Celem spotkań ma być m.in. wypracowanie standardów, co ma umożliwić realizacje zadań stawianych przed służbami informatycznymi. Uczestnicy konferencji uznali, że komórka informatyczna powinna być samodzielnym Wydziałem Urzędu, podległym prezydentowi miasta, jednemu z członków zarządu lub sekretarzowi miasta. Zdaniem informatyków uczestniczących w konferencji, wydatki na informatykę powinny stanowić conajmniej 1% budżetu gminy. "Z przeprowadzonej przez nas ankiety wynika, że obecnie wydatki na informatykę nie przekraczają 0.5%. W dużych miastach szczególnie kosztowne jest założenie systemów zarządzania bazami danych. Mniej odzczuwalne jest to w małych gminach czy chociażby w przemyśle" - powiedział Adam Kępa, dyrektor biura informatyki w Łodzi. "Dla porównania, merostwo w Lyonie przeznacza ze swojego budżetu ok. 2% wydatków na informatykę. W Zurychu wydatki te siegają 6%" - dodał Adam Kępa.

Jednym z zagadnień omawianych podczas konferencji było wykorzystanie Internetu w promocji miast. Wymaga to jednak, jak podkreślano, uzgodnienia wspólnych standardów korzystania i promowania miast za pośrednictwem światowej sieci. Jak twierdzi Adam Kępa, standaryzacja ma dotyczyć głównie takich zagadnień jak sposób dostępu czy problemy bezpieczeństwa danych w sieci.

Kolejne spotkanie informatyków samorządowych odbędzie się w Katowicach na przełomie roku. Spotkanie to będzie miało charakter roboczy. Dyskusja będzie dotyczyć systemów ewidencji ludności i urzędów stanu cywilnego. Ponadto forum chce uzgodnić stanowisko wobec projektów ustawy o ochronie dóbr osobistych oraz form współpracy z urzędami wojewódzkimi. Następne spotkania robocze poświęcone bedą systemowi ewidencji pojazdów i podatku od środków transportu oraz wykorzystaniu systemów informacji geograficznej w zarządzaniu miastem.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200