Rynek PC w Rosji
- Robert Farish,
- 01.01.1996
Robert Farish (IDG News) Korespondencja z Moskwy
Robert Farish (IDG News) Korespondencja z Moskwy
Rosyjski rynek komputerów PC rośnie w zawrotnym tempie.
Produkcja sprzętu klasy PC w Rosji wzrosła w I połowie br. o 72% w porównaniu do odpowiedniego okresu ub.r. Klienci chętniej kupują krajowe komputery, dużo tańsze od importowanego sprzętu markowego. Liczba sprzedanych w Rosji licencji na systemy operacyjne wzrosła w br. o 95% w porównaniu do odpowiedniego okresu ub.r.
Z informacji zebranych u 80 największych producentów wynika, że rosyjskie firmy sprzedały w I połowie br. 590 tys. komputerów PC. Według przedstawicieli firm wysoki wzrost sprzedaży w I połowie 1995 r. nie utrzymał się w II połowie roku. Tym niemniej również ten okres był wyjątkowo korzystny dla większości rosyjskich producentów oraz importerów sprzętu.
Międzynarodowe koncerny początkowo traktowały rosyjskich wytwórców komputerów jako tanią konkurencję, która zniknie wraz z rozwojem rynku. Utrzymujące się tendencje i wysokie cła nałożone na importowany sprzęt spowodowały, iż rodzimi producenci sprzętu nie oddali ani kawałka rynku konkurencji.
Zgodnie z danymi wywiadowni gospodarczej BIS Strategic Decisions, w ub.r. udział rosyjskich wytwórców w całym rodzimym rynku PC zwiększył się do 31%.
Wiodący na rosyjskim rynku jeszcze w 1994 r. producenci w ubiegłym roku praktycznie zeszli ze sceny. Firma Land, największy producent w ub.r., zbankrutowała na wiosnę. Drugi co do wielkości Excimir zmniejszył znacznie produkcję. Największymi rosyjskimi firmami w 1995 r. są: VIST, Formoza i R-Style. Na największych rynkach, oprócz Moskwy i Sankt Petersburga, wiele firm przegrało konkurencję z producentami i dystrybutorami ze stolicy.
Zdaniem specjalistów, firmy montujące komputery mają trudności z ustanowieniem rodzimych rosyjskich marek sprzętu PC. Ponieważ większość klientów poszukuje tanich i wydajnych rozwiązań, firmy nadal opierają się na strategii niskich cen zamiast polepszania własnego wizerunku.
Część firm zmienia politykę marketingową. R-Style, jeden z najlepiej znanych w Rosji producentów, rozpoczynał działalność od sprzedaży sprzętu HP i Compaqa. Obecnie firma produkuje własne komputery i dzięki uzyskanej renomie jej produkty cieszą się zaufaniem klientów. Moskiewski Kraftway zrezygnował ze sprzedaży tanich klonów na rzecz produkcji sprzętu własnej marki, nazwanego GEC. Inne rosyjskie firmy inwestujące ostatnio w markę to: Kami, DVM group, Klondike, Nonolet, IVK, Krasnaya Volna i Summit Systems.
Rosyjskie doświadczenia uczą, że lokalna produkcja nie zawsze opłaca się zagranicznym firmom. Według opinii rosyjskich producentów, fabryka IBM w Kvant (Zelenograd) nie jest w stanie produkować tańszego sprzętu od tego, który importują ze Szkocji rosyjscy dystrybutorzy IBM. Fabryka ta po trzech latach produkuje komputery PC z legalnie sprowadzanych komponentów, za które płaci się wysokie cła, ale nadal nie przynosi zysków. W Rosji za każdy sprzedany komputer trzeba zapłacić 20% podatku. W przypadku sprzętu sprowadzanego z zagranicy podatek wzrasta o 1,5 %. Cło na komponenty PC wynosi 8-9%.