W górę i pod górę

Alcatel Polska w ub.r. zanotował wzrost sprzedaży, jednak głównie dzięki realizacji zamówień z 2000 r. Firma odczuła zwiększoną presję ze strony konkurencji.

Alcatel Polska w ub.r. zanotował wzrost sprzedaży, jednak głównie dzięki realizacji zamówień z 2000 r. Firma odczuła zwiększoną presję ze strony konkurencji.

W górę i pod górę

Georges Kuta, prezes zarządu Alcatel Polska

Alcatel Polska jest prawdopodobnie największym beneficjantem zmian, zachodzących w polskiej telekomunikacji w ostatnich latach. Wydarzenia ub.r. świadczą jednak, że utrzymanie wzrostu na dotychczasowym poziomie będzie wymagało zmiany strategii działania.

Więcej i mniej

Wartość sprzedaży Alcatel Polska w 2001 r. osiągnęła 932, 5 mln zł. Dla porównania, w roku 2000 kwota ta wynosiła 849,6 mln zł. Biorąc pod uwagę ogólny, ubiegłoroczny trend gospodarczy oraz wyraźne spowolnienie inwestycji telekomunikacyjnych - zwłaszcza w jego drugiej połowie, obroty większe o ok. 10% w stosunku do roku 2000 zaskakują. Wzrost wartości sprzedaży nie wynikał jednak ze zwiększenia liczby zamówień, ta bowiem obniżyła się w porównaniu z 2000 r. o ok. 15%, lecz tradycyjnie długiego w telekomunikacji cyklu sprzedaży. W roku 2001 firma wykonała bowiem kontrakty zawarte jeszcze w drugiej połowie 2000 r. na kwotę ponad 350 mln zł. To właśnie dzięki nim mogła pochwalić się takimi wynikami.

W wartości sprzedaży za rok ubiegły znalazły się obroty, zrealizowane przez firmę Alcatel e-Business Distribution (dawniej Alcatel Business Systems), spec-jalizującą się w systemach dla telecentrów - szacunkowo ok. 60 mln zł. Niedawno centrala Alcatel zdecydowała o sprzedaży tego działu. Nabywcą, za sumę 1,3 mld USD, został fundusz Platinium Equity. Nowy właściciel z pewnością zmieni nazwę firmy. Oprócz tego w kwocie 932,5 mln zł są przychody ze sprzedaży aparatów telefonicznych GSM. Choć firma nie podaje szczegółowych danych, szacuje się, że wartość sprzedaży tej grupy produktów sięgnęła 80-100 mln zł.

Do największych sukcesów Alcatel Polska w ub.r. można zaliczyć utrzymanie - mimo słabnących inwestycji operatorów - wysokiego udziału w rynku central głosowych. Konkurentom (Lucent, Siemens) wiodło się w tej materii gorzej niż w latach ubiegłych. Firma utrzymała też liczącą się pozycję w dziedzinie infrastruktury do budowy sieci telekomunikacyjnych dalekiego zasięgu, tzw. transportowych - SDH, DWDM.

Koniec złotego wieku

Jeszcze do niedawna Alcatel Polska znajdował się w komfortowej sytuacji. W szczytowym okresie ok. 90% przychodów pochodziło z kontraktów z Telekomunikacją Polską SA. Pod ochroną słynnego rozporządzenia Ministra Łączności firma zdobyła praktycznie monopol na dostawy sprzętu do transmisji danych dla TP SA oraz istotny udział w rynku central.

W górę i pod górę

Alcatel

Dziś udział TP SA w obrotach Alcatela sięga "tylko" ok. 50%. Najważniejszy klient firmy od dłuższego czasu rozbudowuje swoją sieć transportową z wykorzys-taniem rozwiązań DWDM firm Lucent Technologies i Ericsson. Utrzymanie sprzedaży w tej dziedzinie było możliwe tylko dzięki atrakcyjnej ofercie dla mniejszych operatorów. Do prestiżowych porażek Alcatela w 2001 r. należy też zaliczyć przegraną w przetargu na dostawę urządzeń szerokopasmowych na potrzeby usługi Neostrada dla TP SA. Tu też wygranym okazał się Lucent. Coraz groźniejszym rywalem w walce o kontrakty z TP SA staje się także Ericsson. Alcatel nadal realizuje jednak duże kontrakty - w ub.r. firma dostarczyła sprzęt transmisyjny dla sieci szkieletowej Telekomunikacji Kolejowej, Telenergo oraz Netii.

Silniejsza konkurencja zmusiła firmę do poprawy wewnętrznej dyscypliny i kontroli. We wrześniu 2001 r. Alcatel Polska uzyskał certyfikat ISO 9001, a w październiku zakończył wdrożenie zintegrowanego systemu wspomagającego zarządzanie SAP R/3.

Nowe kierunki

W związku z mizerią inwestycyjną operatorów krajowych Alcatel Polska poszukuje innych źródeł przychodu. Jednym z nowych kierunków są aplikacje. Niewiele osób wie, że Alcatel, oprócz central i sprzętu do transmisji, oferuje systemy do zarządzania sieciami telekomunikacyjnymi, aplikacje wspierające usuwanie awarii, a nawet wspomagające wykrywanie nadużyć. Co ciekawe, prawdopodobnie jeszcze w II kwartale 2002 r. przedstawi program partnerski w tej dziedzinie. Drugim ważnym kierunkiem są usługi.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200