GroupWise/FaxServe/CallWare

W zestawie GroupWise/FaxServe/CallWare prace przygotowawcze związane ze stworzeniem uniwersalnej odbiorczej skrzynki pocztowej są łatwe. Jednak - w odróżnieniu od Exchange/RightFax/CalXpress3 - nie idą one na marne. W zestawie tym uzyskaliśmy najlepsze możliwości po stronie klienta spośród omawianych w tym porównaniu produktów.

W zestawie GroupWise/FaxServe/CallWare prace przygotowawcze związane ze stworzeniem uniwersalnej odbiorczej skrzynki pocztowej są łatwe. Jednak - w odróżnieniu od Exchange/RightFax/CalXpress3 - nie idą one na marne. W zestawie tym uzyskaliśmy najlepsze możliwości po stronie klienta spośród omawianych w tym porównaniu produktów.

Sprzęt jest tani

Do celów naszej sieci testowej z 10 klientami firma Cheyenne zaproponowała instalację FaxServe na tym samym serwerze, na którym działał system GroupWise. Jednak jeśli administrowana grupa nie jest tak mała jak nasza, lepiej jest zainstalować oddzielny serwer do faksów. Serwer poczty elektronicznej jest zbyt ważny, aby go obciążać innymi funkcjami, a sprzęt jest na tyle tani, że nie ma powodu, aby unikać rozproszenia zasobów. Firma CallWare zaleciła uruchomienie swojego produktu na oddzielnym serwerze.

Mimo podwójnej roli serwera poczty, rozwiązanie podobało nam się. Zwłaszcza FaxServe efektownie integruje się z NetWare. Po zainstalowaniu staje się bowiem obiektem usług katalogowych (NDS - Novell Directory Services) u szczytu hierarchii NetWare, dzięki czemu administrator może wykorzystać NWAdmin i zarządzać wszystkim łącznie. Gdy prowadziliśmy nasze testy, CallWare mógł występować jako obiekt NDS tylko z wersją NetWare 4.10, ale - według firmy - wersja CallWare 5.3, oczekiwana w drugim kwartale tego roku, będzie już mogła być obiektem systemu NetWare 4.11.

Dodawanie użytkowników z bazy systemu NetWare było w obu produktach łatwe, podobnie jak modyfikowanie ustawień użytkowników po ich zaimportowaniu. W CallWare można również łatwo administrować portami z konsoli systemu NetWare.

Komunikaty o błędach wyświetlane przez FaxServe były dokładne i informowały o takich problemach, jak "faksy nigdzie nie skierowane" i błędy konsoli. Funkcje raportowania tego pakietu, choć nie tak dobre jak w pakiecie RightFax, są wystarczające i prawdopodobnie zaspokoją wszystkie potrzeby. Natomiast generator raportów w CallWare, który jest oddzielnym modułem ładowalnym (NLM) systemu NetWare, o nazwie CWRPT, jest bardzo rozbudowany. CWRPT daje do dyspozycji niemal wszystkie rodzaje z góry zdefiniowanych raportów, jakie mogliśmy sobie wyobrazić; jeśli jednak ktoś potrafi sobie wyobrazić jeszcze jakiś raport, może go zdefiniować samodzielnie. Można także polecić przygotowywanie raportów w tle według określonego harmonogramu. Bardzo użyteczna jest też inna funkcja diagnostyczna w CallWare (śledzenie), która wyświetla obszernie opisany każdy krok na drodze przepływu komunikatu głosowego - od wewnętrznej centrali telefonicznej, do skrzynki odbiorczej.

Choć FaxServe ma funkcję pliku podpisów, nie dorównuje ona bazie danych plików podpisów w pakiecie RightFax. Pod tym względem możliwości użytkownika w FaxServe nie wykraczają poza dodanie pliku PCX u dołu faksu. Administrator nie ma możliwości zarządzania tymi plikami ani zabezpieczania ich w sposób inny niż przez przydzielenie praw dostępu systemu NetWare do poszczególnych plików podpisów.

Podobnie jak inne rozwiązania, FaxServe daje możliwość "drukowania" do faksu. Poza tym w pakiecie firmy Cheyenne występuje nie spotykany gdzie indziej agent obrazujący, działający na jednej lub wielu stacjach roboczych, połączonych w sieci Windows. Choć FaxServe potrafi obsługiwać wiele formatów plików jako formaty rodzime, agent obrazujący pozwala użytkownikowi wysłać plik dowolnego innego formatu ze swojej skrzynki do serwera faksowego w celu przekazania odbiorcy - pod warunkiem że aplikacja interpretująca ten format jest zainstalowana na stacji roboczej, gdzie znajduje się agent obrazujący. Co prawda, korzyść z tego nie jest duża, ponieważ użytkownik może i tak wykonywać wydruk na port faksowy z każdej aplikacji, a oddzielny agent obrazujący wymaga zasobów sprzętowych i dodatkowych licencji na każde zainstalowane oprogramowanie.

To się opłaca

Kiedy wykonaliśmy wszystkie prace przygotowawcze, uniwersalna odbiorcza skrzynka pocztowa uzyskana w zestawie GroupWise/FaxServe/CallWare zaprezentowała prawdziwe korzyści wynikające ze scentralizowanego systemu przekazywania komunikatów, wykraczające poza wykazanie poprawności koncepcji. Dzięki występującym w GroupWise opisowym ikonom i etykietom bardzo łatwo można przeglądać wszystkie rodzaje komunikatów i zarządzać nimi. Komunikaty głosowe przekazane za pośrednictwem CallWare mają swoją ikonę: telefon ze słuchawką położoną - przy komunikatach nowych albo ze słuchawką podniesioną - przy komunikatach już odsłuchanych. Niestety, faksy nie mają własnej ikony - pojawiają się one w skrzynce odbiorczej poczty jako tekstowe powiadomienia z dodatkowymi plikami PCX. Mimo to możemy od razu stwierdzić, że dany komunikat jest faksem, a nie pocztą elektroniczną, gdyż zarówno w jego wierszu tematu, jak i nadawcy jest widoczny wyraz "Fax". Lepiej jednak byłoby, gdyby faksy były wyróżnione specjalną ikoną.

Jeśli ktoś z Czytelników zastanawia się teraz: "Skoro mam pocztę głosową, po co mi w komputerze komunikaty telefoniczne?" - odpowiedź uzyska natychmiast, kiedy spojrzy na panel sterujący komunikatami w CallWare. Wykonanie w systemie poczty głosowej nawet prostych zadań, takich jak przesłanie komunikatu do kilku odbiorców lub utworzenie listy odbiorców, oznacza konieczność wprowadzania długich i zawiłych poleceń za pomocą klawiatury. Większość osób woli sobie tego oszczędzić.

Przyjemny interfejs CallWare sprawia, że te i wiele innych zadań stają się bardzo łatwe. Można przekazywać dalej komunikaty z dopisanymi komentarzami, zaplanować czas ich dostarczenia czy posyłać kopie do dowolnych odbiorców. Szczególnie podobała się nam funkcja powiadamiania, dzięki której użytkownik może polecić, aby o określonej porze został wywołany pewien numer telefoniczny lub pagera. Jest to znakomity sposób przypominania o spotkaniach, funkcjonujący zamiast budzika.

Choć klient pakietu FaxServer, o nazwie BitWare, nie dorównuje możliwościami pakietowi RightFax, jego funkcje zupełnie wystarczają do zorganizowania efektywnej pracy użytkownika. Główne okno i paleta są dobrze zaprojektowane i umożliwiają łatwe zaznaczanie, powiększanie, obracanie, wyświetlanie w negatywie i modyfikowanie faksów. BitWare zapewnia także rozbudowane opcje rejestracji w dzienniku, wyświetlające miniaturki otrzymanych i wysłanych faksów.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200