Na trzech frontach

System bankowości elektronicznej Nordea był tworzony równolegle z wdrożeniem centralnego systemu bankowego i budową call center.

System bankowości elektronicznej Nordea był tworzony równolegle z wdrożeniem centralnego systemu bankowego i budową call center.

Nordea Bank Polska SA (dawniej Bank Komunalny SA) od października 2001 r. oferuje usługi bankowości internetowej. Infrastruktura IT stworzona w trakcie prac nad bankiem internetowym Nordea jest wykorzystywana przez wszystkie kanały elektronicznej komunikacji z klientami. "Prace nad systemem bankowości internetowej były prowadzone równolegle z wdrożeniem systemu Globus firmy Temenos. Powodowało to wiele problemów, jednak realizacja wdrożenia w oparciu o systemu stosowany poprzednio w Banku Komunalnym byłaby niemożliwa" - mówi Grażyna Musiatowicz-Podbiał, kierownik projektu Solo w Nordea Bank Polska SA w Gdyni.

Scentralizowany system

Głównym systemem bankowym w Nordea Bank Polska był BankNet, krakowskiej firmy Softnet. Obsługiwał on transakcje i rozliczenia związane z kartami bankowymi. Klienci telefonicznie mogli sprawdzić jedynie saldo rachunku oraz uzyskać podstawowe informacje na temat oferowanych produktów. Z kolei firmy mające rachunek w banku Nordea mogły korzystać w ograniczonym zakresie z systemu home-bankingu.

Skandynawski właściciel banku zdecydował o wdrożeniu systemu scentralizowanego. Umowa podpisana z grecką firmą Temenos obejmowała cztery kraje, w których działają banki grupy Nordea, m.in. Polskę. Projekt obejmujący wdrożenie systemu Globus rozpoczął się na początku 1999 r. Właśnie wdrażanie systemu Globus stanowiło największe wyzwanie dla zespołu odpowiedzialnego za budowę systemu bankowości internetowej.

Początkowo przyjęta koncepcja wdrożenia - polegająca na przekazaniu ściśle określonych wymagań i pozostawieniu dostosowania systemu firmie Temenos - okazała się niezadowalająca. Konieczne było zwiększenie zaangażowania polskich programistów i przedstawicieli banku, zwłaszcza w obszarze dotyczącym rozliczeń w systemie Elixir. "Sytuacja taka powodowała nieustanne zmiany wymagań wobec Solo. Format danych pobieranych z systemu Globus, np. dotyczących zakładanych lokat, czasem zmieniał się co kilkanaście dni. To zmuszało nasz zespół do ciągłych prac w warstwie integracji i wielokrotnego powtarzania testów" - opowiada Grażyna Musiatowicz-Podbiał.

Monitor transakcyjny przeważył

Jednym z założeń projektu Solo było stworzenie infrastruktury, która umożliwiałaby szybkie dołączanie kolejnych elektronicznych kanałów obsługi klienta. Początkowo bank skłaniał się ku zakupowi gotowego systemu bankowości elektronicznej. Oferenci nie przedstawili jednak rozwiązania, które pozwalało w pełni dostosować system do stawianych wymagań. Jednym z nich było zachowanie standardu wyglądu stron internetowych, obowiązującego we wszystkich krajach, w których działa Nordea. "Stanowiło to dla niektórych dostawców poważny problem. Nie chcieli dokonywać tak dużych zmian w gotowym produkcie" - twierdzą przedstawiciele Nordea Bank Polska.

Z tego powodu zdecydowano o stworzeniu systemu "od zera" z wykorzystaniem platformy BEA Systems lub IBM. "O wyborze BEA zadecydował monitor transakcyjny Tuxedo, który jest wykorzystywany od kilkunastu lat. Potwierdzeniem słuszności naszego wyboru jest fakt, że nowe wersje systemów Solo w krajach skandynawskich będą tworzone wg technologii BEA, pomimo wcześniejszej współpracy z IBM" - uważa Grażyna Musiatowicz-Podbiał.

Nie tylko w Globusie

Usługi Nordea Solo zostały uruchomione w październiku 2001 r. Stało się to równocześnie z uruchomieniem call center, trzy miesiące po uruchomieniu pierwszego z oddziałów stosujących system Globus. We wszystkich nowych oddziałach pracuje już system Globus. Przejście na to rozwiązanie w pozostałych zostanie zakończone w tym roku. Migracja obejmie również oddziały przejętego w grudniu ub.r. przez Nordea Bank Polska banku BWP Unibank.

Chociaż system Solo i telefoniczne centrum obsługi klientów są zintegrowane z systemem Globus, to z elektronicznych kanałów dostępu mogą korzystać również klienci oddziałów, w których działa jeszcze BankNet. Klientom zakładane jest bowiem drugie konto w oddziale internetowym. Pomiędzy tymi dwoma kontami są dokonywane bezpłatne przelewy wewnątrzbankowe.

Projekt

Wdrożenie: Budowa systemu bankowości internetowej

Technologie: BEA WebLogic, BEA eLink, BEA Tuxedo, baza danych Oracle, serwery Sun Microsystems

Wykonanie: 20 osób - pracownicy Nordea Bank Polska oraz konsultanci firm Alcatel, Infovide i Temenos

Czas trwania: 9 miesięcy

Osoba odpowiedzialna: Grażyna Musiatowicz-Podbiał, Nordea Bank Polska

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200