10 opcji bezpłatnego przechowywania danych w chmurze

Na rynku aż roi się od ofert, które pozwalają bezpłatnie przechowywać w chmurze pewną ilość danych, a następnie za opłatą zwiększać pojemność wirtualnego dysku. Najbardziej znane tego typu usługi to Dropbox, Box, Microsoft OneDrive czy Google Drive. Niżej przedstawiono krótkie opisy 10 takich propozycji w alfabetycznej kolejności.

Wybór jest trudny, stąd pomysł zeprezentowania, co każdy z 10 czołowych dostawców takich chmurowych magazynów ma do zaoferowania. Każdy z nich chce, aby użytkownik zarejestrował się najpierw na jego witrynie, oferując w zamian możliwość bezpłatnego przechowywania w chmurze ograniczonej ilości danych oraz wykupienia dodatkowej, płatnej już przestrzeni.

Każda oferta jest inna i ma swoje plusy oraz minusy. Wszystkie oferują też możliwość odpłatnego przechowywania w chmurze większej ilości danych. A oto krótkie opisy każdej z tych 10 propozycji, zaprezentowane w alfabetycznej kolejności.

Zobacz również:

1. Amazon Cloud Drive

Użytkownik ma do wyboru dwa plany taryfowe. Oba są nielimitowane i dlatego noszą nazwy Unlimited Photos i Unlimited Everything. W ramach pierwszego użytkownik ma do dyspozycji nielimitowaną przestrzeń na zdjęcia plus 5 GB na magazynowanie w chmurze plików innego rodzaju. Cena tej usługi to 11,99 USD na rok.

Drugi plan (Unlimited Everything) pozwala za 59,99 dolara na rok korzystać z nielimitowanej przestrzeni i przechowywać w chmurze pliki wszystkich rodzajów. Użytkownik może przy tym przetestować na początku za darmo każdą z tych usług przez okres trzech miesięcy.

2. Apple iCloud

W tym przypadku pojemność bezpłatnego, chmurowego magazynu na dane wynosi 5 GB. Użytkownik może w każdej chwili zwiększyć ilość miejsca w chmurze bezpośrednio z urządzenia iOS. Ceny kształtują się wtedy następująco: 20 GB – 0,99 euro miesięcznie; 200 GB – 3,99 euro miesięcznie;

500 GB – 9,99 euro miesięcznie; i 1000 GB – 19,99 euro miesięcznie.

Użytkownik może przechowywać na wirtualnym dysku iCloud Drive prezentacje, arkusze kalkulacyjne, pliki PDF, obrazy i inne dokumenty. Dostęp do nich jest możliwy z iPhone'a, iPad’a, komputera Mac lub peceta.

Aby przesłać pliki do chmury, należy przeciągnąć je myszą - na komputerze Mac z systemem OS X Yosemite lub na komputerze PC z systemem Windows 7 lub nowszym - do dysku iCloud Drive. Użytkownik może też utworzyć na urządzeniu iOS nowy dokument, wykorzystując do tego celu aplikację współpracującą z iCloud.

3. Box

Użytkownik ma do dyspozycji następujące konta: Personal, Starter, Busines i Enterprise.

W przypadku konta Personal w chmurze można przechowywać bezpłatne 10 GB danych, a maks. długość pliku wynosi 250 MB. Można tu wykupić za 5 euro miesięcznie 100 GB dodatkowego miejsca. Plik przechowywany w chmurze może mieć wtedy maks. długość 5 GB.

Konto Starter kosztuje 4 euro za użytkownika na miesiąc (z zastrzeżeniem, że powinno to być minimum 3 użytkowników, a maks. 10). W ramach tego konta chmurowy dysk ma pojemność 100 GB (przy maks. długości pliku 2 GB). Istnieje wersja próbna usługi, którą można testować przez 14 dni za darmo.

Konto biznesowe: bez limitu; maks. długość pliku 5 GB; 12 euro za użytkownika na miesiąc;14 dni trial za darmo; min trzech użytkowników.

Edycja „Enterprise”: nieograniczona pojemność z możliwością korzystania z narzędzia zarządzającego dostępem do danych. Cena jest w tym przypadku ustalana indywidualnie.

4. Dropbox

W ramach podstawowego konta osobistego mamy tu za darmo 2 GB. Płatne konto 1 TB nosi nazwę Dropbox Pro i kosztuje 9,99 euro na miesiąc lub 99 euro na rok. Użytkownik ma w tym przypadku kontrolę nad mechanizmem udostępniającym pliki.

5. Google Drive

W ramach konta osobistego Google Drive mamy 15 GB bezpłatnego miejsca do wykorzystania na pliki z dysku Google, Gmaila i zdjęć Google+. Mogą to być zdjęcia, dokumenty, projekty, rysunki, nagrania i filmy. Jeśli użytkownik chce przechowywać w chmurze więcej danych, może wykupić pakiet oferujący dodatkowe miejsce.

Po zakupie takiego pakietu może go zmienić – kupując np. jeszcze więcej miejsca lub anulując poprzedni zakup, wracając tym samym z powrotem do bezpłatnych 15 GB.

A oto ceny dodatkowych pakietów: 100 GB – 1,99 USD miesięcznie; 1 TB – 9,99 USD miesięcznie; 10 TB – 99,99 USD miesięcznie; 20 TB – 199,99 USD miesięcznie; i 30 TB – 299,99 USD miesięcznie (uwaga – wymienione powyżej pakiety w wersji płatnej roczne nie są obecnie dostępne).

Firmy mają natomiast do dyspozycji konto Google Drive for Work i mogą je testować bezpłatnie przez 30 dni. Podstawowa cena tej usługi to 8 euro miesięcznie za jednego użytkownika za nieograniczone miejsce na dane. Jeśli do konta jest przypisanych mniej niż pięciu użytkowników, dostępne miejsce na dysku to 1 TB na użytkownika.

Użytkownik tego konta może synchronizować wszystkie swoje pliki związane z pracą (w tym dokumenty Microsoft Office) między komputerem, telefonem i tabletem, po to aby w każdej chwili mieć do nich dostęp.