Tiger1313 atakuje - rozmowa z Maciejem Kuciarą
- Sebastian Górski,
- 04.08.2004, godz. 13:58
Prezentujemy Wam tym razem sylwetkę polskiego grafika - ilustratora, który mimo swojego młodego wieku, zdążył już sobie zdobyć uznanie w Polsce i za jej granicami. Digit Online rozmawia z Maciejem Kuciarą.
Digit: Powiedz nam coś o sobie - od kiedy zajmujesz się grafiką, co skłoniło Cię do tego?
Maciej Kuciara
Digit: Z jakiego oprogramowania korzystasz w codziennej pracy? Które z aplikacji polecałbyś początkującym użytkownikom, którzy chcieliby spróbować swoich sił w tej dziedzinie?
Zobacz również:
Digit: Jaką rolę, Twoim zdaniem, pełni odpowiednia edukacja plastyczna? Czy jest ona niezbędna, aby zająć się na poważnie grafiką?
MK: Nie jest niezbędna, aczkolwiek pożyteczna. Szkoły plastyczne potrafią wiele wnieść w rozwój młodego człowieka. Przede wszystkim znacznie łatwiej wyrobić w sobie pewien smak oraz wrażliwość na sztukę, pomijając już fakt, iż znacznie łatwiej jest pracować mając pewien warsztat. Moje wykształcenie jest raczej techniczne, kontynuuje naukę na Politechnice Gdańskiej, ale zastanawiam się od czasu do czasu, czy to nie był czasem niewypał. Osobiście czuje w sobie brak tej 'plastyki' i nadrabiam w wolnych chwilach.
Digit: Czy mógłbyś opowiedzieć, jak wygląda proces pracy nad pojedynczym projektem? Czy jest on podzielony na konkretne etapy? Ile czasu może on zajmować?
Digit: Co każdy grafik mieć powinien? (sprzęt, umiejętności)
MK: Przede wszystkim głowa i ręka. Niezbędnika jako takiego nie ma, bo grafikę można robić wszystkim. Zakładając jednak, że ktoś uprze się na grafikę komputerową, polecam zaopatrzyć się w tablet graficzny i sporo pamięci operacyjnej. Tablet to wspaniałe narzędzie, w zasadzie ciężko by mi było się bez niego obejść. Natomiast dobre parametry sprzętowe znacznie usprawniają pracę, szczególnie jeśli pracuje się na dużych formatach pliku. Oczywiście warto zaopatrzyć się także w porządny i duży monitor.
Digit: Z jakiej platformy sprzętowej korzystasz podczas tworzenia swoich prac?
MK: Platforma PC, nie zdarzyło mi się jeszcze pracować na Macach, ale chętnie bym spróbował.
Digit: Skąd czerpiesz inspiracje do swojej pracy?
Digit: Czy możesz zdradzić nam swoje najbliższe plany zawodowe?
MK: Jeśli Bóg dopomoże, to 'concept art' jak najbardziej będzie w planach zawodowych. Sporo rozmyślałem także na temat 'matte painting' jednak rynek w tym temacie raczej 'wymiera', albo przynajmniej traci swoją dawną wartość.
Digit: Czy możesz nam na koniec zdradzić kilku swoich graficznych 'idoli'?
MK: Najbardziej podziwiam twórczość Craiga Mullinsa. Myśle, że to jeden z najbardziej inspirujących artystów ostatniej dekady. Jego nawej najprostsze szkice potrafią 'zwalić' człowieka z nóg. Olbrzymie wrażenie robią także arty Dusso oraz Ryana Churcha. Te trzy postacie to prawdziwe demony 'digital painting' moim zdaniem.
Więcej informacji: The Art of Maciej Kuciara