Nie tylko telefony
- Andrzej Maciejewski,
- 26.06.2007
W biznesie mobilność to już nie tylko telefony komórkowe, ale w coraz większym stopniu zdalny bezprzewodowy dostęp do danych i informacji przekazywanych innymi kanałami telekomunikacyjnymi. Stąd też ewolucja oferty praktycznie wszystkich dostawców sprzętu stosowanego w telekomunikacji idzie w kierunku rozwiązań, w których sprzęt jest tylko dodatkiem umożliwiającym realizację zaawansowanych funkcji łączących komunikację z wykorzystywanymi aplikacjami biznesowymi.
W biznesie mobilność to już nie tylko telefony komórkowe, ale w coraz większym stopniu zdalny bezprzewodowy dostęp do danych i informacji przekazywanych innymi kanałami telekomunikacyjnymi. Stąd też ewolucja oferty praktycznie wszystkich dostawców sprzętu stosowanego w telekomunikacji idzie w kierunku rozwiązań, w których sprzęt jest tylko dodatkiem umożliwiającym realizację zaawansowanych funkcji łączących komunikację z wykorzystywanymi aplikacjami biznesowymi.
Z Francois Bornibus, wiceprezesem Nokia Enterprise Solutions EMEA, rozmawia Andrzej Maciejewski.
Co Nokia ma do zaoferowania klientom biznesowym?
Sprzedaż do firm
- 2004: 4,1 mln szt.
- 2009: 23,6 mln szt.
- Ogółem: 77 mln szt.
- Smartfony: 64 mln szt.
Jak bardzo jesteśmy mobilni?
Telefon komórkowy w przedsiębiorstwach to standard od wielu już lat. Nadal jednak większość użytkowników korzysta tylko z jego podstawowych funkcji - rozmawia lub wysyła SMS-y. Teraz nadchodzi czas na mobilny e-mail, szczególnie taki, który jest realizowany w trybie push. W 2006 r. korzystało z niego zaledwie 3-4% pracowników mobilnych, których całkowitą liczbę szacujemy na świecie na blisko 400 mln, a więc przynajmniej kilkanaście milionów osób już korzysta ze zdalnego, mobilnego dostępu do poczty elektronicznej. Jednocześnie badania pokazują, że wspomaganie funkcji związanych z mobilnością należy obecnie do najwyższych priorytetów dyrektorów działów IT. Wynika to z rosnącego i uzasadnionego przekonania, że dostarczenie odpowiednich narzędzi dla często podróżujących pracowników znacznie podnosi wydajność ich pracy, a więc może istotnie, pozytywnie wpłynąć na wyniki biznesowe przedsiębiorstw.
Ale e-mail dostępny w telefonie to nie wszytko?
Oczywiście. Przedsiębiorstwa chcą inwestować w mobilną infrastrukturę, aby umożliwić zdalny dostęp praktycznie do wszystkich elementów systemu mającego wpływ na działalność biznesową, a nie tylko do poczty elektronicznej. Małe i średnie przedsiębiorstwa szybciej wdrażają nowe technologie, a w korporacjach proces decyzyjny jest znacznie dłuższy, ale w tym drugim wypadku jest to później z reguły wdrożenie na wielką skalę. Obydwie te grupy użytkowników mają jednak bardzo podobne potrzeby. Dlatego rozwiązania mobilnej poczty i zarządzania flotą urządzeń mobilnych Nokia opracowuje i adresuje do obu tych grup odbiorców.
Dotarcie do rynku wymaga współpracy z partnerami. Jaka jest polityka Nokii w tym zakresie?
Światowy rynek zaawansowanych urządzeń przenośnych w IV kw. 2006 r.
Jaka jest pozycja Polski na tlekrajów regionu EMEA?
Polska na tle innych krajów regionu EMEA wypada bardzo dobrze pod względem poziomu sprzedaży naszych rozwiązań przeznaczonych dla przedsiębiorstw. Polska znajduje się w pierwszej trójce państw, w których sprzedajemy najwięcej telefonów z biznesowej rodziny Eseries. Postrzegam Wasz kraj jako bardzo otwarty na nowe technologie, o czym może świadczyć np. popularność komunikatora Skype. A obecny wysoki wzrost PKB oznacza, że większe są możliwości dużych inwestycji w nowe technologie, co jest dobrą perspektywą również dla ich dostawców.