Na gorąco: Dariusz Wiatr
- Adam Jadczak,
- 29.01.2008
Partner zarządzający Helix Ventures Partners, który zamierza zainwestować 40 mln zł w innowacyjne spółki technologiczne.
Partner zarządzający Helix Ventures Partners, który zamierza zainwestować 40 mln zł w innowacyjne spółki technologiczne.
Czym zajmie się Helix Ventures?
Dariusz Wiatr
Skąd fundusze?
Połowę pozyskaliśmy w konkursie zorganizowanym przez Krajowy Fundusz Kapitałowy, którego 100-proc. akcjonariuszem jest Bank Gospodarstwa Krajowego. Środki Funduszu pochodzą z budżetu, funduszy strukturalnych Unii Europejskiej i instytucji zagranicznych. W zeszłym roku Fundusz miał do dyspozycji 47 mln zł, w tym będzie to ok. 200 mln zł. Sumy te przeznacza na ograniczenie luki kapitałowej polegającej na niskiej podaży kapitału PE/VC w segmencie małych i średnich przedsiębiorstw.
Na co mogą liczyć właściciele innowacyjnych firm?
Otrzymują od nas kapitał - od 0,5 mln zł do maksymalnie 5 mln zł, ale również pomoc w opracowaniu modelu biznesowego oraz - co może najważniejsze - w pozyskaniu kluczowych partnerów biznesowych i wejściu na nowe rynki. Dzięki naszym kontaktom będą one mogły rozpocząć sprzedaż m.in. w Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych.
Jak długi czas inwestycji Państwo przewidują?
Około 4,5 lat. Pierwsze inwestycje będą możliwe już w maju - czerwcu br. W kolejnych etapach firmy te - zwłaszcza zamierzające prowadzić działalność na globalnych rynkach - będą mogły pozyskać inwestorów z Krzemowej Doliny.
Mają już Państwo potencjalnych kandydatów do inwestycji?
Rozmawiamy z trzema spółkami. Pierwsza z nich tworzy rozwiązania z zakresu usług telefonicznych nowej generacji, tzw. Phone 2.0. Ta sfera jest obecnie bardzo gorącym tematem wśród inwestorów venture capital w Krzemowej Dolinie, a spółka, z którą rozmawiamy, ma obiecujący produkt i zespół myślący w kategoriach globalnego rynku. Z listy 25. najbardziej innowacyjnych rozwiązań z zakresu VoIP w 2007 r. ich technologię wykorzystuje 20. Spółka potrzebuje bardziej naszego wsparcia w rozwoju, szczególnie międzynarodowym, niż kapitału i nad tym skupiamy się w propozycji inwestycyjnej, dyskutując m.in. nad pomocą w budowie regionalnej sieci partnerów. Pozostałe dwie spółki związane są z serwisami społecznościowymi i rozrywką online.
Czy któraś z Państwa inwestycji ma szansę znaleźć się w zestawieniu najbardziej innowacyjnych przedsiębiorstw na świecie - Red Herring Top 100 Global?
Mamy oczywiście taką ambicję.
Jak z perspektywy Krzemowej Doliny ocenia Pan innowacyjność Polaków?
Na przykładzie naszych potencjalnych inwestycji widać, że - wbrew temu, co się mówi - potrafią wymyślić coś niezależnie od Amerykanów. Problemem może być umiejętność ich spieniężania na dużą skalę, a także - w niektórych przypadkach - nastawienie, styl i intensywność pracy. W Krzemowej Dolinie, gdy ma się dobry pomysł, pracuje się 24 godziny na dobę. Przychodząc do takiej nowo utworzonej spółki o 3.00 w nocy, widzi się porozrzucane kawałki pizzy i wciąż pracujących ludzi. Jeśli w pół roku pomysł się nie sprawdzi, porzucają go i zajmują się czymś nowym. W przypadku sukcesu w danym przedsięwzięciu, większość "seryjnych przedsiębiorców" zakłada nowe firmy, przy czym intensywność ich pracy się nie zmniejsza.
Jak to wygląda w Polsce?
W Polsce są ludzie, którzy mają ciekawe pomysły, ale przez wiele lat nie potrafią wymyślić jak je sprzedać. Znam firmę z obiecującym rozwiązaniem kryptograficznym, która od kilku lat zastanawia się co z nim zrobić. Pomimo upływającego czasu i braku przełomu w komercjalizacji idei, nadal cenią się bardzo wysoko. Wolą mieć kontrolę nad czymś małym, niż nieco mniejsze udziały w czymś znacznie większym, o zasięgu międzynarodowym.
Pierwsza własna inwestycja: w akcje friends-and-family firmy Covad Communications, jednego z pierwszych dostawców usługi dostępu szerokopasmowego ADSL w Stanach Zjednoczonych, udany debiut na Nasdaq na początku lat 90.
Idealne podejście przyszłego partnera:
- dobrze zrozumieć/wypróbować technologię i ocenić jej potencjał masowego zastosowania;
- zdefiniować przestrzeń konkurencyjną i główne alternatywy dla niej;
- nabrać zaufania do przedsiębiorcy/zespołu, zdobyć ich zaufanie;
- precyzyjnie zdefiniować własną rolę przy tworzeniu poza-monetarnej wartości dodanej.