Czystośći prostota
- Adam Jadczak,
- 15.01.2007
Rozmowa z Pawłem Gustawem, dyrektoremds. rozwoju w firmie BOPD sp. z o.o., która jest przedstawicielem Business Objects w Polsce.
Rozmowa z Pawłem Gustawem, dyrektorem ds. rozwoju w firmie BOPD sp. z o.o., która jest przedstawicielem Business Objects w Polsce.
Czy zmienia się typ klientów, którzy kupują rozwiązania Business Intelligence?
Paweł Gustaw, dyrektor ds. rozwoju w firmie BOPD sp. z o.o.
Od ponad roku obserwujemy duże zainteresowanie rozwiązaniami BI w branży logistycznej i energetyce. Pierwsza z nich chce wykorzystać te narzędzia do optymalizacji usług (np. poprzez weryfikację rentowności tras), druga zaś m.in. do prognozowania popytu na energię. Oszczędności w tych aspektach ich działań szybko przekładają się na korzyści finansowe.
Czego klienci oczekują obecnie od rozwiązań BI?
Najbardziej powszechnym obszarem wykorzystania tego typu rozwiązań jest raportowanie i analiza danych. Rozumiemy przez to tworzenie pewnych zestandaryzowanych zestawień (np. raportów miesięcznych w księgowości) oraz interaktywną analizę danych w celu odkrycia przyczyn obserwowanych zjawisk. Często mówi się o tej kategorii zastosowań jako o operacyjnej. Coraz częściej BI jest wykorzystywane także strategicznie, w celu optymalizacji procesów, zarządzania organizacją w oparciu m.in. o metodykę zrównoważonej karty wyników, przewidywania wartości kluczowych wskaźników, czy wsparcia inicjatyw związanych z jakością, jak choćby Six Sigma.
Z drugiej strony coraz większa liczba klientów zaczyna przykładać wagę do zagadnienia jakość danych. Pojawiają się więc narzędzia do ich czyszczenia i integracji, także w czasie rzeczywistym. Rozwiązania Business Intelligence rozwijają się funkcjonalnie, w konsekwencji czego poszerzają się obszary ich zastosowań. Już nie tylko analitycy, ale także menedżerowie korzystają z BI przy podejmowaniu decyzji, bazując na faktach, a nie intuicji.
Czy można określić główny kierunek rozwoju rozwiązania Business Intelligence?
Prostota korzystania z narzędzi BI to kolejny istotny aspekt, na który zwracają uwagę klienci. Niegdyś to informatycy odpowiadali za przygotowywanie raportów dla działów analiz, mozolne wyciągnięcie danych z hurtowni danych i odpowiednie ich przedstawienie. Teraz zarówno analitycy, jak i menedżerowie potrzebują możliwości samodzielnego tworzenia zestawień analitycznych w dowolnym momencie.
Narzędzia Business Objects, które oferujemy, pozwalają zbudować na żądanie nowy raport na podstawie zestawu predefiniowanych elementów, takich jak wymiary (klienci, rok), miary (liczba kontraktów, średnia wartość faktury) i szczegóły (NIP klienta) bez konieczności znajomości struktur danych czy języka SQL, a następnie wizualnie zaprojektować jego wygląd. Innym „pomysłem” na przybliżenie analiz użytkownikom biznesowym jest możliwość budowania zapytania w języku zbliżonym do naturalnego, w stylu „pokaż mi wszystkich moich klientów w zeszłym roku w regionie mazowieckim”.
Kolejnym trendem, którego znaczenie wzrasta, jest zaufanie do danych rozumiane jako możliwość weryfikacji pochodzą stąd liczb widzianych w zestawieniach czy kokpitach i określenie, jakim przeliczeniom i transformacjom podlegały w ramach całego łańcucha informacyjnego. Nazywamy to śledzeniem pochodzenia danych (data lineage), a opiera się to na przechowywaniu i analizie metadanych generowanych praktycznie na każdym etapie przepływu informacji w organizacji.