Zmiana ale jaka. Dyskusja.
- Andrzej Góralczyk,
- 01.11.2001
W polskiej fabryce produkującej bardzo różnorodne wyroby o niskim stopniu unifikacji zainstalowany system ERP przyczynił się do pogorszenia wyników, ponieważ nie jest w stanie prawidłowo grupować partie. Kierownictwo zakładu rozważa dwie możliwości: ograniczyć zasięg ERP albo uzupełnić system nakładką symulacyjną (MIMI lub podobną).
Czy projektanci systemów informacyjnych wspomagających zarządzanie i integratorzy zdają sobie sprawę z konsekwencji, jakie niesie zmiana paradygmatu zarządzania? Czy są przygotowani na reformę podejścia do określania funkcjonalności dostarczanych systemów informacyjnych?
Na pomoc wykonawcom
Sławomir Trautman jest doradcą prezesa Rodan Systems.
Zobacz również:
- GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
- Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
- International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO
Już dziś można przewidzieć, co będzie jutro. Wykonawcy będą coraz bardziej przyciskani przez klientów, w pełnym porozumieniu z dostawcami będą więc usprawniać model optymalizujący i aparaty realizujące procesy technologiczne. Proces zmian wartości składowych rozwiązań produkcyjnych i dystrybucji trwa nieustannie.
Która z wymienionych składowych jest najsłabsza? Wydaje się, że człowiek, a szczególnie zróżnicowanie poziomu rozumienia celów, dla których żyje. Dlatego też redaktor Andrzej Góralczyk przedstawia tak wiele przykładów humanistycznych rozwiązań, uzupełniających model optymalizujący i technologię. Praca ludzi w wytwarzaniu i dystrybucji jest z reguły najtrudniejsza w optymalizowaniu. Jest zupełnie różna nawet w wytwórniach tych samych dóbr. W przemyśle dąży się do zwiększenia chęci podejmowania decyzji i ich trafności również na poziomie warsztatowym poprzez odpowiednie systemy motywacyjne, często wprowadzające zespołową samokontrolę i wyzwalające drobne inicjatywy. Szczególnie intensywne tego typu działania mają miejsce w Japonii. Z nich pochodzi kanban i JiT. Rozprzestrzeniają się w miarę przenoszenia produkcji, a wraz z tym metod wytwarzania do Francji, Wielkiej Brytanii i USA. Kanban czy JiT są przykładami ustalania procedur wytwarzania - zwykle skomputeryzowanych - wynikających z chęci usprawnienia pracy ludzkiej.
Innym, bardzo często stosowanym również w Polsce, przykładem optymalizowania jest tworzenie specjalizowanych zespołów ludzkich, obsługujących niejako "ladę" firmy wytwarzającej. Dział marketingu fabryki pomp potrafi "od ręki" odpowiedzieć ofertą na nietypowe zamówienie, ponieważ ma w swoim składzie technologa. Skomputeryzowany system symulowania zlecenia produkcyjnego umożliwia podanie w ofercie oprócz ceny również przewidywanego terminu odbioru.
Systemy ERP mają znaczną nadmiarowość funkcjonalną w stosunku do średnich potrzeb, ale mają też luki, które w miarę upływu czasu są likwidowane w kolejnych wersjach systemu lub poprzez nakładki tworzone przez firmy niszowe.
Do takich luk w funkcjonalności systemów grupy ERP jeszcze do niedawna należała praca ze strukturami tzw. odwróconego drzewa (rozbiór masy mięsnej, rafinacja itd.).