Zielona linia

  • Adam Jadczak,

Green IT to jednak nie tylko oszczędność energii, ale także zużycia papieru. Służyć ma temu wdrożenie scentralizowanych systemów druku i zastąpienie drukarek, które stały dotąd na biurkach poszczególnych pracowników - wielofunkcyjnymi urządzeniami drukującymi. Dziś w Grupie TP w części lokalizacji trzeba podejść do drukarki, zalogować się do niej i dopiero wówczas dokument zostanie wydrukowany. TP stara się też ustawić wszystkie urządzenia na drukowanie dwustronne. Każdemu z pracowników przypisane będą także limity dotyczące np. wydruków kolorowych. Dodatkowo - jeśli ktoś w ciągu 24 godzin nie zgłosi się po wydruk - zostanie on usunięty z kolejki. Potencjalne oszczędności w Grupie TP z tego tytułu to ok. 2 mln zł. Projekt został wsparty odpowiednią komunikacją, uświadamiającą, aby tylko naprawdę ważne dokumenty drukować, a te mniej istotne przesyłać mailem. Zwracano również uwagę na to, by nie zostawiać dokumentów, często tajnych, nie odebranych z drukarki.

Większa efektywność, nowy projekt

Oszczędności dzięki konsolidacji i wirtualizacji zasobów to także możliwość oddelegowania pracowników do innych prac. Liczba obowiązków i stosowanych w Grupie TP aplikacji wciąż rośnie, tymczasem liczba

pracowników w Pionie Infrastruktury IT się nie zwiększa. Działają oni po prostu efektywniej. Oszczędności osiągnięto także dzięki sprzedaży większość budynków, w których umieszczone były lokalne serwerownie. Część z nich - w Grupie TP są już dwa takie przypadki - oferuje usługi kolokacji dla klientów zewnętrznych. Dzięki swym sukcesom, TP jest postrzegane w Grupie FT jako centrum kompetencyjne w zakresie zarządzania infrastrukturą IT. "Niedawno zakończyliśmy przygotowanie benchmarków dla firm z Grupy FT w Europie, które wykazały, że jesteśmy w niej liderem, jeśli chodzi o koszty utrzymania infrastruktury IT" - stwierdza z uśmiechem Tomasz Matuła. "To konsekwentnie realizowana strategia oraz wprowadzane systematycznie, usprawnienia w Grupie TP - konsolidacja infrastruktury, centralizacja serwerowni, wirtualizacja, wdrożenie narzędzi do automatyzacji zarządzania infrastrukturą oraz rozwój kompetencji pracowników - przyniosły konkretne efekty" - dodaje.

Sieć SAN Grupy TP z dyskami o łącznej pojemności 2 PB danych

Wspólnie z kolegami z Grupy France Telecom przedstawiliśmy koncepcję Infrastructure Technical Management Center (I-TMC). To nowy pomysł na zarządzanie infrastrukturą teleinformatyczną. "Firmy telekomunikacyjne to zwykle silna sieć - fix i mobile; platformy usługowe - np. IP TV, VoIP, czy Video on Demand; systemy biznesowe - billingowe, czy CRM, a także platformy - serwery, systemy pamięci masowej, backupu, middleware, systemy operacyjne, bazy danych, serwery aplikacyjne, czy firewall. Te ostatnie zasoby są wykorzystywane zarówno na potrzeby usług telekomunikacyjnych, jak i IT. Po co więc rozdzielać zarządzanie nimi?" - zastanawia się Tomasz Matuła.