Zarządzanie w kulturowym tyglu
- Monika Tomkiewicz,
- 17.03.2009
Jak pokazuje doświadczenie Krzysztofa Kowalskiego, Program & Business Development Senior Managera w Atos Origin, każdy naród ma też specyficzne podejście do realizacji projektów. "Na przykład Hiszpanie odkładają wiele rzeczy na następny dzień, kierując się dewizą - jakoś to będzie. Takie podejście wymaga nakładu dodatkowej energii na egzekwowanie poszczególnych działań. Z kolei Francuzi lubią narzucać swój styl pracy. O wiele łatwiej współpracuje się z Niemcami. Wystarczy raz ustalić warunki współpracy i projekt realizowany jest zgodnie z planem" - opowiada.
Prowadzenie projektów w międzynarodowym środowisku wymaga również zrozumienia specyficznego podejścia poszczególnych uczestników zespołu do kwestii formalnych, co odróżnia poszczególne nacje. "Amerykanie stawiają na sprawną, przyjazną komunikację pozbawioną sztucznych barier wynikających z hierarchii, co odpowiada również polskiemu stylowi pracy. Reprezentują oni również podobny poziom podejścia do kwestii formalnych, który często opiera się na ustaleniach pocztą elektroniczną lub ustnych, bez konieczności uzyskiwania akceptacji pisemnych. Japończycy natomiast reprezentują skrajnie formalne podejście. Ustne ustalenia z dnia poprzedniego, już z samego rana mogą zostać anulowane i wprowadzone zupełnie nowe, wynikające z dodatkowych usprawnień. Dopiero formalne spisanie zadań stanowi podstawę do dalszych prac. Istotne w przypadku Japończyków jest również przestrzeganie porządku wyznaczonego przez strukturę władzy. Zdecydowanie bliscy nam kulturowo są Rosjanie, którzy nastawiają się na silne budowanie relacji, dotarcie się z partnerem. Doceniają również fakt, iż komunikujemy się w ich języku" - mówi Jarosław Jaśkiewicz, dyrektor ds. rozwoju produktu w QAD Polska.
Szczególnie trudne dla kierownika projektu i członków zespołu są projekty rozproszone, w których członkowie zespołu są zlokalizowani w różnych miejscach. "Tego typu projekty są szczególnie trudne ze względu na różnice czasu, bariery komunikacyjne oraz różnice kulturowe" - uważa Artur Biały z Project Management Institute Polska. "Podstawowym narzędziem komunikacji w takich projektach są telekonferencje oraz e-mail i telefon. Dlatego należy pamiętać o dokumentowaniu wszystkich decyzji i tworzeniu notatek ze spotkań - tzw. meeting minutes" - dodaje.
Standardy są wspólne
Krzysztof Kowalski, Program & Business Development Senior Manager w Atos Origin