Zarządzanie łańcuchem dostaw - jak to ugryźć?

  • Christopher Koch,

Jakie przeszkody może napotkać instalacja oprogramowania SCM?

Automatyzacja łańcucha dostaw jest tak wyjątkowo trudna i skomplikowana, ponieważ wykracza poza mury jednej firmy. Jego uczestnicy muszą zmieniać swoje nawyki. Jedynie najwięksi i najpotężniejsi producenci są w stanie wymusić na dostawcach potrzebne radykalne zmiany. Większość firm musi swoich partnerów do nich przekonać. Ponadto, cele przyświecające firmom wdrażającym SCM mogą stanowić zagrożenie dla współpracujących z nimi dostawców. Na przykład, decydując się na współpracę z Wal-Martem, firma P&G musiała podjąć się zarządzania zapasami, czym tradycyjnie zajmowały się na rynku firmy handlu detalicznego. Wal-Mart jest na tyle potężnym partnerem, że mógł sobie pozwolić na tego rodzaju żądanie, ale też i dał P&G coś w zamian, a mianowicie lepszy wgląd w zapotrzebowanie Wal-Mart na towary P&G, co pozwoliło tej firmie usprawnić ich produkcję. Pozyskanie partnerów w łańcuchu dostaw do współpracy wymaga kompromisów i gotowości do niesienia pomocy w osiąganiu również ich celów.

Nie tylko zewnętrznych partnerów trudno jest nakłonić do stosowania systemów SCM. Pracownicy firm wdrażających te systemy również przyzwyczajeni są do załatwiania spraw przez telefon, faks i przy użyciu notatek gryzmolonych na luźnych karteluszkach. I najpewniej będą chcieli dalej tak działać. Jeśli nie uda się ich przekonać, że coś zyskają posługując się nowym systemem, z łatwością znajdą sposoby jego obejścia.

Zobacz również:

Na firmy usiłujące przekonać swoich pracowników do SCM czai się piekielna pułapka. Nowe systemy SCM przetwarzają dane tak, jak zostały do tego zaprogramowane, ale w ciągu pierwszych miesięcy po uruchomieniu nie są w stanie "przetrawić" historii firmy i stosowanych przez nią procesów. Pracownicy zajmujący się planowaniem i prognozowaniem muszą zdać sobie sprawę, że pierwsze dane generowane przez system mogą wymagać pewnej korekty. Jeśli pracownicy ci nie zostaną o tym uprzedzeni, mogą uznać system za bezwartościowy. Specjaliści przestaną ufać systemowi i będą pracować wyłącznie w oparciu o swoje własne dane. Dopiero udoskonalenie systemu może przywrócić to zaufanie.

Tłumaczenie: Andrzej Lewandowski

Bliższe omówienie etapów SCM znajduje się na stronie internetowejhttp://www.supply-chain.org organizacji non-profit Supply-Chain Council.