Zadowolenie z pracy – wysoka wydajność i jakość wyrobów
- 02.06.2014
Firmy, które chcą wyróżniać się na trudnym rynku, nie mogą sobie pozwolić na wybrakowane produkty. Przetrwają te, które stawiają na jakość.
Pojęcie to zagościło także w wielu polskich przedsiębiorstwach po roku 1989. Jednym z pierwszych propagatorów TQM w naszym kraju był prof. Andrzej Jacek Blikle, który w latach 1990–2010 wdrażał zarządzanie jakością w kierowanej wówczas przez siebie firmie A. Blikle.
Zobacz również:
- 9 cech wielkich liderów IT
- CIO "bumerangi": liderzy IT awansują, powracając
- 6 znaków ostrzegawczych, na które CIO powinni zwrócić uwagę w 2024 roku
Książka „Doktryna jakości. Rzecz o skutecznym zarządzaniu”, która ukazała się w kwietniu br., to wynik jego osobistych doświadczeń, zainteresowań, udziału w licznych corocznych konferencjach Brytyjskiego Towarzystwa im. Deminga, lektury wielu książek na ten temat, a także prowadzonych przez siebie wykładów dotyczących TQM. Z czasem w wykładach zaczęli brać udział nie tylko pracownicy firmy A. Blikle, ale także osoby spoza niej – tak powstało konwersatorium prowadzone przez niego już od siedmiu lat.
Publikacja „Doktryna jakości”, napisana przez naukowca (profesora matematyki w zakresie matematycznych podstaw informatyki), ale i praktyka, to nie tylko przewodnik po TQM, zawierający liczne przykłady. Porusza także wiele zagadnień z psychologii i socjologii zarządzania, dotyczących inteligencji emocjonalnej, budowania relacji, prowadzenia sporów, trudnych rozmów etc.
Autor dużą uwagę przywiązuje do warunków skutecznego działania, które powinny przekładać się na jakość warunków pracy. Powołując się na R. L. Ackoffa, stwierdza: „Wzrost zadowolenia z pracy powoduje zwykle znacznie większy wzrost wydajności i jakości wyrobów, niż mogłyby przynieść programy, które koncentrują się właśnie na tych cechach”.
Andrzej Jacek Blikle, „Doktryna jakości. Rzecz o skutecznym zarządzaniu”,
Wydawnictwo HELION, Gliwice 2014
s. 548