Z tabletem nad morze, ze smartfonem w góry
- Dariusz Niedzielewski,
- 12.07.2010
Niedługo po premierze koncern zaprezentował wzbogaconą wersję urządzenia - tablet iPad 3G, który pozwala łączyć się z internetem za pośrednictwem sieci komórkowych. Dystrybucją kart microSIM, które są kompatybilne z iPadem 3G, mają się zająć operatorzy. Część europejskich operatorów już obecnie wprowadza możliwość nabycia karty microSIM. Wciąż trwają rozmowy między Apple a Vodafone (Plus), T-Mobile (Era) czy France Telecom (Orange). Ceny iPada 3G rozpoczynają się od 629 USD (16 GB) do 829 USD (64 GB).
Asus Eee Pad EP121 – jeden z najnowszych tabletów, będący bezpośrednią konkurencją dla iPada
Produkcję własnego tabletu zapowiedział również Google. Urządzenie, mające być bezpośrednią odpowiedzią firmy na iPada, zostanie oparte na systemie operacyjnym Android i również ma umożliwiać łączenie się z internetem za pomocą sieci komórkowych (zaawansowane rozmowy trwają obecnie ze spółką Verizon, będącą konkurentem AT&T).
Oferta rynkowa tabletów jest wciąż rozbudowywana, a w ich produkcję zaangażowali się najwięksi gracze. Swoje propozycje przedstawili m.in. Lenovo (IdeaPad U1) czy MSI (Tegra 2 Tablet). Podczas czerwcowych targów Computex 2010 (Tajwan) zaprezentowano kilka modeli tabletów opartych na systemie Google Android 2.1 - co według analityków świadczy o szybko rosnącej roli tego systemu w świecie urządzeń mobilnych. Androidowe tablety pokazali m.in.: Compal Electronics, Foxconn, Hardkernel. Uczestnicy targów mogli się także zapoznać z produktami MSI Wind Pad 100 (10-calowy ekran, procesor Intel Atom 1,66 GHZ, 2 GB pamięci RAM, 32 GB SSD) oraz Asus Eee Pad EP121 (12-calowy ekran, procesor Intel Core 2 Duo, aparat fotograficzny, obsługa formatu flash), opartymi na systemie operacyjnym Microsoft Windows.
Prezes Microsoftu Steve Ballmer demonstrował na ostatnich targach Consumer Electronics Show w Las Vegas tablet HP Slate
Wielu producentów, prezentując własne tablety, porównuje je z iPadem, co tylko potwierdza, że Apple ponownie wyznaczył kierunek zmian w części wielkiego segmentu elektroniki użytkowej. Według danych firmy analitycznej RBC Capital Markets, tempo sprzedaży iPadów rośnie - firma wylicza, że Apple sprzedaje obecnie ok. 200 tys. tabletów tygodniowo. Przewiduje się, że firma do końca 2010 r. na całym świecie sprzeda od 5 do 6 mln iPadów.