Wyścig po CEPiK
- Computerworld,
- 15.09.2003
W przetargu na budowę i eksploatację systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wystartowało pięć firm i konsorcjów. Według agencji Reuters udział w nim potwierdziły największe spółki informatyczne notowane na warszawskim parkiecie: ComArch (z Altkom Akademia), ComputerLand (z HP Polska i Oracle Polska), Prokom Software (z IBM Polska), Softbank (z Face Technologies z RPA) oraz Ster-Projekt (z Emax). Specyfikację Istotnych Warunków Zamówienia pobrały w sumie 72 firmy.
W przetargu na budowę i eksploatację systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wystartowało pięć firm i konsorcjów. Według agencji Reuters udział w nim potwierdziły największe spółki informatyczne notowane na warszawskim parkiecie: ComArch (z Altkom Akademia), ComputerLand (z HP Polska i Oracle Polska), Prokom Software (z IBM Polska), Softbank (z Face Technologies z RPA) oraz Ster-Projekt (z Emax). Specyfikację Istotnych Warunków Zamówienia pobrały w sumie 72 firmy.
Koszty i zapłata
"Najdroższa oferta na budowę systemu CEPiK jest prawie dwukrotnie wyższa od najtańszej" - stwierdzają w oficjalnym komunikacie przedstawiciele MSWiA. Według informacji podanych przez Puls Biznesu najdroższą złożył Prokom (340 mln zł), najtańszą - Softbank (180 mln zł), nad którym gdyński integrator przejął niedawno kontrolę. ComArch zaoferował cenę ok. 240 mln zł, a ComputerLand i Ster-Projekt po 270 mln zł. Tymczasem aż 55% oceny oferty stanowi cena, 25% - jakości rozwiązania, po 10% - serwis i bezpieczeństwo systemu.
Według MSWiA koszty budowy systemu CEPiK w latach 2003-2008 to prawie 500 mln zł, z czego na budowę mają być przeznaczone 342 mln zł, a utrzymanie - 156 mln zł. Koszty budowy CEPiK-u obciążą dostawcę. Spłata zobowiązań wobec niego nastąpi w ciągu pięciu lat eksploatacji systemu, która przypadnie dostawcy lub wskazanemu przez niego podwykonawcy.
Ogłoszenie przetargu na CEPiK było możliwe, gdyż określono zasady finansowania systemu. Sejm przyjął pakiet ustaw ubezpieczeniowych, w których m.in. określono, że towarzystwa ubezpieczeniowe mają odprowadzać od każdej zawartej umowy ubezpieczeniowej 1 euro na finansowanie systemu. Co roku ma to być ok. 80 mln zł.
Ograniczone protesty
Kryteria oceny oferentów w przetargu na CEPiK
Uruchomienie CEPiK-u ma w znacznym stopniu zapobiegać przestępczości samochodowej. System będzie zawierać informacje opisujące pojazd, jego rejestrację i właściciela. W systemie znajdą się również informacje o kradzieży i odnalezieniu pojazdu, zatrzymaniu dowodu rejestracyjnego i o jego ubezpieczeniu. Dane i informacje zgromadzone w systemie CEPiK będą mogły być udostępnione policji, Straży Granicznej, sądom, prokuraturze, organom inspekcji celnej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu oraz innym jednostkom, aby mogły realizować swoje ustawowe zadania.
CEPiK miałby powstać w latach 2003-2004. Przyjęto założenie, że będzie to system centralny, do którego dostęp uzyskają wydziały komunikacji w starostwach. Realizacja tego planu wymaga stworzenia dwóch centrów komputerowych i sieci transmisji do 389 starostw i ich 110 filii.