Wszechwiedzący system

  • Rafał Jakubowski,

W ekspresowym tempie

Micromuse zbiera punkty

Ogromną zaletą Netcool jest - biorąc pod uwagę złożoność zagadnienia - wyjątkowo krótki czas wdrożenia. Jednym z użytkowników Netcool w Polsce była także firma Świat Internet (przejęta w ub.r. przez Netia Holdings). Firma powstała w efekcie konsolidacji kilku podmiotów - Polska OnLine, Polbox, Multinet i Piknet. W każdej z nich działały inne rozwiązania. "W każdej z tych sieci działały inne rozwiązania i ich unifikacja byłaby zbyt kosztowna. Dodatkowym problemem były warunki panujące w owym czasie na rynku: gospodarka zwolniła, zmieniały się założenia biznesowe. Netcool, jako pakiet standardowy, okazał się idealnym rozwiązaniem - gwarantował łatwą i szybką instalację bez pracochłonnego dostosowywania, a przy tym nie wymagał wielkiego budżetu" - opowiada Krzysztof Wysocki, były szef działu informatyki w Świat Internet.

Wdrożenie przeprowadzono w około dwa miesiące. W ciągu trzech tygodni system został uruchomiony testowo. Następnie konieczne było wykonanie systemu paszportyzacji sieci, co wymagało chwilowego wstrzymania projektu. Po zakończeniu prac nad paszportyzacją wdrożenie dokończono w ciągu pięciu tygodni. System zintegrowano z Oracle E-Business Suite, co umożliwiało błyskawiczne przejście od danych o kliencie i zakupionych przez niego usługach do aktualnej informacji o stanie wykorzystywanego łącza. Z Netcool korzystali więc nie tylko administratorzy, ale także wsparcie techniczne, a nawet sprzedawcy i pracownicy działu windykacji. Wszystko dzięki temu, że system udostępniał na bieżąco dowolne informacje o stanie sieci.

Kluczowym elementem systemów do monitorowania sieci są moduły do filtrowania informacji. W Netcool istnieje odrębny moduł o nazwie Netcool Impact, służący wyłącznie filtrowaniu. Celem filtrowania jest to, aby system nie zalewał operatorów masą niepotrzebnych informacji. Przykładowo, jeśli łącze ulega awarii, w systemie jest generowany alarm. Może się jednak okazać, że awaria była chwilowa, a po kilku minutach łącze znów funkcjonuje poprawnie. Jeśli przerwa w pracy łącza mieści się w założonym czasie, system kasuje poprzednią informację, likwidując niepotrzebną wiadomość o awarii. Netcool Impact to jeden z droższych modułów Netcool. Ograniczony budżet projektu w firmie Świat Internet sprawił, że zespół musiał poradzić sobie bez niego. "Samodzielnie opracowaliśmy rozwiązanie spełniające identyczne funkcje" - przekonuje Krzysztof Wysocki.

Nie tylko telco

Micromuse nie oferuje w Polsce swoich produktów bezpośrednio. Można je kupić od partnerów, wśród których są: Cisco (największy partner Micromuse w skali globalnej), ComputerLand, Emax, Ericsson, NCR i Sun Microsystems.

Niektórzy partnerzy sprzedają system Netcool na zasadach OEM pod własną marką, np. Cisco - Cisco Infocenter. Podobnie robi Ericsson.

Choć w Polsce z systemu Netcool korzystają wyłącznie operatorzy telekomunikacyjni, firma przekonuje, że doskonale sprawdza się on także w przedsiębiorstwach z innych sektorów. "Około 40% instalacji Netcool na świecie działa poza branżą telekomunikacyjną, głównie w bankowości, ubezpieczeniach" - twierdzi Krzysztof Kowal, reprezentujący Micromuse w Polsce.

System ma uniwersalny charakter. Sondy mogą zbierać praktycznie dowolne dane, dzięki czemu Netcool nadaje się do wdrażania w przedsiębiorstwach o dowolnym profilu. Elementy systemu są wykorzystywane np. w rozwiązaniach do nadzoru inteligentnych budynków. Wśród klientów Micromuse są wielkie banki, m.in. Citigroup i ABN Amro, linie lotnicze Virgin Atlantic oraz marynarka wojenna Stanów Zjednoczonych.