Wolniejszy rozwój polskiego rynku PC

  • Adam Jadczak,

Według danych IDC, w pierwszej połowie br. sprzedano w Polsce 311 tys. komputerów. Stanowi to jedynie 2-proc. wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym. Pod względem wielkości sprzedaży liderami rynku są Compaq i Optimus. Kolejne miejsca zajmują NTT, Dell, JTT i Toshiba.

W pierwszej połowie br. sprzedano w Polsce 311 tys. komputerów - wynika z analizy rynku dokonanej przez International Data Corporation (IDC). Około 266 tys. przypadło na komputery typu desktop, 38 tys. na notebooki, a 7 tys. to serwery. Rok wcześniej sprzedano w tym okresie 305 tys. komputerów (263 tys. desktop, 36 tys. notebooków i 6 tys. serwerów). Na wyniki w I kwartale wpływ miała przede wszystkim duża sprzedaż serwerów intelowskich (wzrost o 51,7%) i notebooków (17,6% ), spadła natomiast o 1% sprzedaż komputerów desktop. W I kwartale sprzedaż PC wzrosła o ok. 2%, w II już tylko o 1,8%. W II kwartale zanotowano natomiast niewielki wzrost sprzedaży PC (3%) i wyraźny spadek sprzedaży notebooków (4,8%) i serwerów (5,3%).

<b>Komputery "made in Poland"</b>

Według IDC, w II kwartale br. Compaq Computer był na pierwszym miejscu wśród producentów komputerów PC. Drugie miejsce zajmuje dotychczasowy lider na rynku - Optimus. W pierwszym półroczu br. - podobnie jak pod koniec ub.r. - wielkość sprzedaży obu firm była praktycznie na tym samym poziomie. Największy wpływ na poprawę wyników amerykańskiej spółki miało powstanie pod koniec maja br. fabryki komputerów Compaqa w Szczecinie (zarządzanej przez PC Faktory). Tylko w ciągu miesiąca Compaq sprzedał 5,5 tys. komputerów zmontowanych w Polsce. Jest to połowa wszystkich komputerów desktop sprzedanych przez tę firmę na polskim rynku w II kwartale br. (11 tys.). W tym samym okresie Optimus sprzedał ok. 10 tys. komputerów.

Zobacz również:

Kolejną niespodzianką w wynikach za ubiegły kwartał jest dopiero szóste miejsce JTT Computer wśród firm oferujących PC w Polsce. Wrocławski producent od kilku lat utrzymywał się w pierwszej trójce. JTT wyprzedzili, oprócz polskiego NTT, zachodni konkurenci Dell Computer i Toshiba. Ta druga firma zawdzięcza wysokie notowania sprzedaży notebooków.

<b>Mniej polskich PC?</b>

Od dawna mówi się o nieuniknionej dominacji firm międzynarodowych nad lokalnymi producentami komputerów. Krajowe firmy i tak dość długo, na tle innych krajów naszego regionu, opierały się zagranicznym, głównie amerykańskim, konkurentom. O tym, że coraz bliżej jest spełniania prognozy, świadczyły już ubiegłoroczne wyniki sprzedaży PC na polskim rynku. W 2000 r. Compaq prawie dogonił Optimusa pod względem liczby sprzedanych komputerów. Firmy sprzedały odpowiednio: 69 tys. i 70 tys. PC. W tym roku Compaq Computer ma szansę na zdobycie tytułu lidera. Plany firmy zakładają sprzedaż ok. 80 tys. komputerów. Optimus zadowoli się 70 tys. sztuk, z czego ok. 14 tys. na Ukrainie.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem IDGLicensing@theygsgroup.com