Widzieć majątek trwały

  • Ludwik Maciejec,

Zwykle w dużym przedsiębiorstwie, nastawionym na eksploatację urządzeń, powinna być zapewniona obsługa kilku podstawowych typów zleceń, takich jak:

  • zlecenia pojedyncze dla jednego obiektu dotyczące większych prac
  • zlecenia grupowe do obsługi bieżącej zwykle kilku obiektów powiązanych ze sobą, często grupowane w programy działań, w których można określić marszruty obsługi, np. dla rurociągu
  • zlecenia nie planowane np. usuwanie awarii, które są wykonywane natychmiast, a wykazywane w raportach i rozliczane później.
W typowych przedsiębiorstwach produkcyjnych istotne jest, aby znana była dyspozycyjność zdolności produkcyjnych maszyn i instalacji.

Zlecenia są zwykle tworzone ręcznie przez użytkownika lub automatycznie przez moduł obsługi profilaktycznej. Wykorzystuje się je do bieżącej obsługi: zapobiegawczej, bieżącej sytuacji awaryjnej, działań okresowych, a także do analiz stanu posiadanych obiektów i pracy służb remontowych i utrzymania ruchu.

Remonty według planu

Prace remontowe w znacznej części mogą i powinny być planowane. Podstawowe dane planistyczne powinny zawierać:

  • opis standardowych prac
  • określenie szczegółowego zakresu prac do wykonania:
    • standardowych (wg standardowych technologii) dla typowych remontów i napraw

    • zmodyfikowanych (o dodatkowe operacje)
    • innych niż standardowe,
  • określenie zadań do wykonania:
    • szacowana pracochłonność
    • uprawnienia personelu do realizacji zadań
    • terminy realizacji
    • potrzeby materiałowe
    • niezbędna dokumentacja,
  • planowane terminy rozpoczęcia i zakończenia prac
ponadto należy wziąć pod uwagę informacje o:
  • zatrudnieniu niezbędnych pracowników i ich uprawnieniach
  • standardowych pracach do wykonania
  • typach zadań do wykonania i ich technologii
  • zdarzeniach, mogących spowodować konieczność podjęcia natychmiastowych działań
  • trybie pracy obiektów podczas ich obsługi (włączone, wyłączone)
  • priorytetach prac
  • danych niezbędnych do uzyskania pozwoleń na pracę w konkretnych warunkach.
Wystawienie zlecenia roboczego wraz z niezbędną dokumentacją jest zwykle warunkiem koniecznym do rozpoczęcia prac. Są jednak sytuacje, kiedy nie można czekać, np. w razie awarii. Wtedy prace rozpoczyna się natychmiast, natomiast wystawienie dokumentacji i ich rozliczenie następuje później.

W normalnej sytuacji nadzorowanie realizacji zlecenia roboczego zawiera zwykle:

  • opis zrealizowanej pracy
  • rzeczywiste terminy realizacji
  • rzeczywistą pracochłonność poszczególnych zrealizowanych zadań
  • zużycie materiałów i części zamiennych (wydania z magazynów)
  • klasyfikację usterki:
    • klasa
    • typ
    • przyczyna,
  • parametry niezbędne do analizy kosztów:
    • tworzenie i kontrola dekretów kosztowych do naliczania kosztów robocizny na zlecenia
    • tworzenie i rozliczanie dekretów kosztowych do rozliczania kosztów materiałów
    • tworzenie i rozliczanie dekretów kosztowych do rozliczania prac wykonywanych na zewnątrz.