WebSkładak
- Marian Łakomy,
- 22.04.2002
WebSphere, dzięki kampanii reklamowej promującej e-biznes, stał się znakiem firmowym IBM. Za tą nazwą kryje się seria wielu produktów - zarówno nowych, jak i takich, które powstały w IBM kilkanaście lat temu.
WebSphere, dzięki kampanii reklamowej promującej e-biznes, stał się znakiem firmowym IBM. Za tą nazwą kryje się seria wielu produktów - zarówno nowych, jak i takich, które powstały w IBM kilkanaście lat temu.
Platforma WebSphere
Potęga programistyczna
Nad WebSphere pracuje sześć tysięcy osób - programistów, projektantów i specjalistów od marketingu - w 11 laboratoriach na całym świecie. To czyni dział WebSphere czwartą co do wielkości firmą, zajmującą się produkcją oprogramowania. Roczny budżet działu odpowiedzialnego za Web-Sphere wynosi miliard dolarów.
"WebSphere jest marką, którą określamy nasze oprogramowanie będące programową infrastrukturą internetową i warstwę middleware" - mówi John Swainson, dyrektor działu Application and Integration Middleware w IBM. Zgodnie z tym, IBM promuje serię produktów o wspólnej nazwie WebSphere jako uniwersalną platformę do tworzenia, osadzania i zarządzania aplikacjami dla e-biznesu.
WebSphere, jako zestaw produktów i technologii, ewoluuje od 1998 r., kiedy to na rynek wprowadzono serwer aplikacyjny o tej nazwie. Od tego czasu oferta powiększała się systematycznie o nowe elementy, choć de facto spora część z nich, to produkty występujące od dawna w ofercie IBM, którym ze względów marketingowych zmieniono nazwę. Ten fakt często wykorzystują konkurenci IBM, który zarzucają firmie, iż pod wspólną nazwą oferuje produkty, które w rzeczywistości nie mają ze sobą wiele wspólnego, a ich współpraca lub zdolność wzajemnej integracji pozostaje na razie tylko życzeniem producenta.
Nawet przeciwnicy WebSphere muszą jednak przyznać, że IBM, który od pewnego czasu stara się zerwać z mocno zakorzenionym w świadomości użytkowników stereotypem firmy popierającej wyłącznie swoje pomysły techniczne, przywiązuje dużą wagę do stosowania standardów, zarówno tych zatwierdzonych przez odpowiednie komitety, jak i tych, które po prostu zyskały akceptację rynku. "Od początku postawiliśmy sobie za cel, że w WebSphere będziemy starali się implementować standardy lepiej niż ktokolwiek inny. Lepiej, wcale nie znaczy szybciej" - mówi John Swainson. "Naszym zadaniem jest opracowywanie warstwy pośredniej systemu informatycznego, która z założenia musi być niezawodna. Polegamy tylko na pewnych, dojrzałych standardach" - dodaje szef działu WebSphere w IBM.
Potrójna architektura
Struktura serwera aplikacyjnego IBM WebSphere
Rozszerzenia podstawy to liczne programistycz- ne pakiety narzędziowe oraz usługi zapewniające bezpieczeństwo i zarządzanie systemami. Z grubsza dadzą się podzielić na trzy grupy: tworzenie i integracja aplikacji, prezentacja, osadzanie aplikacji. Przykładowo, znany pakiet do tworzenia aplikacji w Javie - VisualAge for Java - jest zaliczany do rozszerzeń podstawy z grupy tworzenie aplikacji.
Akceleratory aplikacji to zestawy modularnych, modyfikowalnych produktów do integracji aplikacji B2B, współpracy i obsługi procesów pracy oraz handlu elektronicznego (łączenie z aukcjami i tworzeniem elektronicznych giełd).