Wchodzimy w chmury
- Andrzej Maciejewski,
- 26.06.2012
Cloud computing z technologicznej mrzonki zamienia się w rzeczywistość. Swój biznes integrują z chmurą polskie małe firmy i korporacje. Ministerstwo Finansów chce nawet przenieść w chmurę wszystkie rozliczenia podatkowe.
to szacunkowa wartość rynku cloud computing w Polsce w 2012 roku.
Według raportu Computerworld TOP200, za 2011 rok wartość sprzedaży do małych i średnich przedsiębiorstw wyniosła ponad 800 mln zł, a to tylko przychody 350 dostawców IT biorących udział w naszym rankingu. Małe firmy obsługują małe firmy - to codzienność tego segmentu. Należące do niego podmioty nie mają własnych działów informatycznych ani dużych funduszy na narzędzia IT - stosują te, które umożliwiają im codzienną działalność. Nie oznacza to, że mają mniejsze potrzeby czy oczekiwania wobec technologii. Rynek jest tak samo wymagający dla wszystkich.
Zobacz również:
- Akcje Intel spadają - winna rosnąca konkurencja w AI
- Cyfrowa transformacja z AI - co nowego na Google Cloud Next 24
- Cisco i Microsoft transmitują dane z prędkością 800 Gb/s
Dla MŚP koronnym argumentem za wykorzystaniem chmury jest elastyczny system opłat za dostęp do oprogramowania. Nie oznacza to, że każdy pakiet oprogramowania dla małej lub średniej firmy jest gotowy i dostępny w chmurze.
Coraz mniej wątpliwości
Tu otwiera się szansa dla nowych graczy, dopiero walczących o rynek. Wśród nich jest Wojciech Frysztak, który przed laty założył firmę WA-PRO i stworzył pakiet WF-MAG. W 2007 r. odsprzedał je Asseco Business Solutions. Teraz znów pracuje na swoim, uruchomił firmę ILUO, która oferuje programy do zarządzania MŚP.
"Postanowiłem stworzyć nową generację oprogramowania lepiej spełniającego potrzeby małych i średnich przedsiębiorstw" - mówi Frysztak. W jego opinii dostępne na rynku rozwiązania są w większości mocno leciwe. Uznani producenci nie kwapią się do ponoszenia dużych i ryzykownych inwestycji obejmujących technologiczne unowocześnianie produktów, w tym opracowanie wersji chmurowych. Tymczasem wśród firm sektora MŚP pojawia się coraz częściej potrzeba zarządzania firmą w modelu rozproszonym, zarządzania siecią handlowców.
"Przystosowanie starszych aplikacji do tego modelu jest zwykle na tyle kosztowne, że skutecznie odstrasza mniejsze firmy od tego typu rozwiązań" - ocenia Wojciech Frysztak. Prace nad oprogramowaniem rozpoczął trzy lata temu. W tym samym czasie na rynku pojawił się Windows Azure. "O tego czasu ta platforma dojrzała do tego stopnia, że zdecydowaliśmy się ją wykorzystać. Pozycja Microsoftu i nakłady na rozwój Azure powinny budzić zaufanie" - uzasadnia Frysztak.