Walka o miejsce na liście

  • Antoni Bielewicz,
  • Alan Webb,

Rozwiązanie: Stronę zawierającą noframe tag można potraktować tak, jak tekstową wersję strony głównej i optymalizować w taki sposób, jakby to była jedna z podstron serwisu. Innym sposobem na rozwiązanie tego problemu jest opatrzenie słowami kluczowymi strony bez ramek i umieszczenie na niej łączy do stron z ramkami. Oczywiście, są i inne, bardziej kompleksowe i zapewne lepsze rozwiązania. Tworzone strony można np. przetestować przy użyciu specjalizowanego narzędzia, m.in. pakietu Netmechanics. Sprawdza on poprawność kodu HTML, kompatybilność z przeglądarkami, pisownię w języku angielskim, a także takie "drobiazgi", jak czas ładowania strony, oraz testuje odnośnik.

Warto wiedzieć, że porównywalne wizualnie efekty można osiągnąć, rezygnując z ramek na rzecz formatowania za pomocą arkuszy stylów (CSS - Cascading Style Sheet). Pozwalają one z góry określić wygląd strony internetowej: rozmiar, kolor i typ czcionki, odstępy między wierszami i literami, wcięcia, marginesy, pozycję elementów i wiele innych właściwości strony. Jeśli jednak koniecznie chce się użyć ramek, trzeba się upewnić, że strony zostały zoptymalizowane pod kątem wyszukiwania.

Błąd czwarty: tylko Flash

Problem: Witryny, które plasują się na odległych pozycjach w wynikach wyszukiwania, zwykle nie są wcale ubogie czy nie dopracowane. Kłopot często polega na tym, że tekst, kluczowy z punktu indeksowania przez wyszukiwarki, jest na nich umieszczany... w formie graficznej. Animacje Flash niewątpliwie dodają stronom atrakcyjności, ich właściciele mogą jednak zapomnieć o wysokich miejscach w rankingach listy odwiedzin inicjowanych z wyszukiwarek.

Ta przypadłość jest niestety powszechna i wynika po części z faktu, że większość klientów zlecających tworzenie serwisu WWW zwraca uwagę przede wszystkim na elementy graficzne. Najbardziej pod tym kątem "skrzywieni" są oczywiście twórcy stron erotycznych (ci nie mają jednak problemów z oglądalnością), ale także ci kierujący serwisy do młodych odbiorców, np. poświęcone grom, konsolom, sprzętowi sportowemu itd.

Rozwiązanie: Najgorszym z możliwych rozwiązań jest stworzenie strony całkowicie we Flashu, bez żadnej alternatywy w postaci HTML. Chcąc umieścić witrynę w miarę wysoko na liście wyników wyszukiwania, trzeba zostawić coś robotom zajmującym się przeszukiwaniem treści witryn. Doskonałym wyjściem jest zabieg polegający na otoczeniu na stronie obiektów we Flashu tekstem. W ten sposób wilk będzie syty i owca cała. Można również stworzyć dwie wersje strony - jedną we Flashu, a jedną w wersji tekstowej.

Aby osiągać zamierzone efekty, elementy tekstowe trzeba w praktyce stosować obok elementów graficznych tak często, jak to możliwe. Nie pomoże w tym względzie umieszczanie na stronie jedynie łączy do tekstu. Współczesne wyszukiwarki są na tyle zaawansowane, że strony nie zawierające elementów tekstowych - pomimo wielu odnośników, nie trafią na wysokie pozycje w rankingach wyszukiwawczych. Odrobina wiedzy o formatowaniu za pomocą CSS sprawi, że strony będą zarówno atrakcyjne wizualnie, jak i często odwiedzane.

Błąd piąty: grzech zaniedbania

Problem: Oczywistym błędem jest optymalizowanie stron pod kątem specjalistycznych i rzadkich terminów albo odwrotnie: terminów bardzo szeroko rozpowszechnionych. W pierwszym przypadku ryzykuje się, że nikt na stronę po prostu nie trafi. W drugim, że strona pogrąży się w powodzi setek czy tysięcy innych stron. Wielu webmasterów nie zawraca sobie głowy przetestowaniem na wyszukiwarkach użytych na stronach słów kluczowych. Uznają, że wiedzą lepiej, do czego strona przez nich tworzona może się przydać internautom.

Rozwiązanie: Lekceważenie tego "sprzężenia zwrotnego" jest ogromnym błędem. Praktykowane najczęściej zgadywanie najlepszych słów kluczowych nie ma sensu, najlepiej sprawdzić ich trafność właśnie dzięki wyszukiwarkom. W dłuższym okresie tworzący serwis powinni prowadzić analizy zapytań, sprawdzać, dzięki jakim wyszukiwarkom trafiono na ich strony, i odpowiednio dostosowywać słowa klucze. Inaczej prędzej czy później nawet najlepsza strona zniknie w przepastnych sieciach WWW.

5 przykazań dobrego pozycjonowania
  • Używaj kilku słów kluczowych
  • Unikaj długich nagłówków
  • Optymalizuj każdą stronę serwisu
  • Nie ograniczaj zawartości strony do elementów graficznych
  • Zawsze testuj swoje dzieło