W pogoni za realnością
- Przemysław Gamdzyk,
- 10.02.2003
Obrazy natury są trudne do dobrego wizualizowania ze względu na "trudne obiekty", jakimi są np. woda czy roślinność
"W praktyce często okazuje się jednak, jak wciąż niedoskonałe są narzędzia służące do renderingu. W wizualizowanych wirtualnych obrazach czasem pojawiają się niespodziewane uszkodzenia i niedoskonałości. Wiedza o tworzeniu trójwymiarowej grafiki komputerowej to w dużej mierze także umiejętność obchodzenia tych błędów i ograniczeń" - dodaje Marek Englisz.
Masa specjalistów
Postęp w grafice komputerowej można mierzyć także stopniem fotorealizmu wizualizacji klasycznych obiektów geometrycznych
Właśnie podczas SIGGRAPH jest przedstawianych gros informacji na temat nowych osiągnięć i jej kolejne edycje są miarą postępu trójwymiarowej grafiki komputerowej. "W tej dziedzinie często bywa i tak, że dana innowacja jest ukrywana przez firmę, która wprowadza ją do swoich produktów. Dopiero po kilku latach zostaje ujawniona właśnie na SIGGRAPH" - mówi prof. Jan Zabrodzki.
W tej dziedzinie zapotrzebowanie firm na utalentowanych naukowców jest bardzo wyraźne. W wielu obszarach to właśnie w firmach, nie zaś na uczelniach są prowadzone najbardziej nowatorskie przedsięwzięcia. "Często po publikacji dobrej pracy naukowej dotyczącej grafiki komputerowej dany naukowiec znika z horyzontu, by ujawnić się po pewnym czasie jako pracownik jakiejś firmy. To charakterystyczne dla tej branży" - ocenia prof. Jan Zabrodzki.
Od strony praktycznej firmy innowacyjne zajmujące się tworzeniem trójwymiarowej grafiki komputerowej są tworzone przez zespoły, w których współdziałają ze sobą graficy i informatycy, zdolni do modyfikacji dostępnych narzędzi i eksperymentowania z nowymi algorytmami. "Musimy tworzyć pewien konglomerat specjalności, w którym z czasem zaciera się precyzyjny podział ról" - mówi Przemysław Sieheń z TVP.
Nasi w grafice
W Polsce grafiką komputerową od strony naukowej zajmują się stosunkowo nieliczne zespoły na kilku zaledwie uczelniach. W dużej mierze z względu na to, że właściwie w ogóle brakuje krajowego odbiorcy wyników prac naukowych w tej dziedzinie. Ukazuje się jednak periodyk naukowy Machine Graphics in Vision wydawany przez Instytut Podstaw Informatyki PAN (poświęcony nie tylko grafice, lecz również przetwarzaniu i rozpoznawaniu obrazów).
Praktycznym stosowaniem narzędzi grafiki 3D zajmują się na ograniczoną skalę agencje reklamowe i studia producenckie, chociaż istnieje stosunkowo liczne grono artystów-grafików. Znanym ośrodkiem komercyjnym jest Zakład Technik Komputerowych przy Telewizji Polskiej SA. Działa tam tzw. studio wirtualne, w którym za pomocą wydajnych komputerów Silicon Graphics można generować sceny symulujące nie istniejącą w rzeczywistości scenografię studia telewizyjnego.