W jednym gniazdku
- Rafał Jakubowski,
- 02.12.2002
Prosty system telefonii IP zastąpił w Centrum Edukacyjnym Edusoft stare centrale analogowe.
Prosty system telefonii IP zastąpił w Centrum Edukacyjnym Edusoft stare centrale analogowe.
Do niedawna firma szkoleniowa Edusoft korzystała z dwóch przestarzałych, analogowych centralek telefonicznych Panasonic. Przychodzące połączenia odbierano wyłącznie za pośrednictwem recepcji. Dzwonienie bezpośrednio do pracowników nie wchodziło w grę. Stare centrale nie zapewniały ani dobrej jakości połączeń, ani integracji z innymi urządzeniami telekomunikacyjnymi. Pożegnano się z nimi bez żalu.
Nowe możliwości
Telefon 3Com 2102 wyposażony w port IR
Zastosowanie NBX 100 pozwoliło m.in. na wykorzystanie funkcji IVR, której aktywacja odbywa się po wybraniu głównego numeru firmy. Dzwoniący porusza się w systemie, wybierając tonowo numery na klawiaturze telefonu: może połączyć się z określonym działem lub bezpośrednio, jeśli zna numer, z wybraną osobą.
Użytkownicy korzystają z przechowywanej w centrali książki telefonicznej. Przeszukiwanie jej odbywa się na wyświetlaczu aparatu telefonicznego. Z poziomu przeglądarki internetowej można ingerować w ustawienia systemu, oczywiście tylko w granicach wyznaczonych przez administratora. Użytkownik może np. sam ustalić skrócone sposoby wybierania niektórych numerów.
Za pośrednictwem graficznego interfejsu NetSet, dostępnego również przez przeglądarkę, odbywa się administrowanie centralą. Użytkownikom - a właściwie poszczególnym numerom telefonów - można przypisywać uprawnienia dotyczące typów wykonywanych połączeń, ze względu na wybierany numer, porę dnia lub dzień tygodnia. Administrator ma do dyspozycji system raportowania o nazwie 3Com NBX Call Detail Reporting.
Firma zyskała także dostęp do poczty głosowej. Edusoft korzysta z podstawowego wariantu oferowanego przez 3Com - łączny czas wiadomości nie przekracza 30 min. Po wykupieniu rozszerzenia licencji NBX 100 może pomieścić do 80 godz. wiadomości. Nagrania można odsłuchiwać z aparatu wewnętrznego lub dowolnego telefonu z wybieraniem tonowym. Poprzez przeglądarkę użytkownik może dowiedzieć się o liczbie zostawionych wiadomości, numerze telefonu nagrywającego się, dacie nagrania, jego długości. Choć funkcja ta nie została zaimplementowana przez Edusoft - system umożliwia odsłuchanie wiadomości przesyłanej pocztą elektroniczną jako pliku .wav.
Podłącz i dzwoń
Telefony i komputery korzystają z tej samej sieci lokalnej. Do gniazdek sieciowych jest podłączany telefon, następnie do telefonu - który ma wbudowany koncentrator - należy włożyć kabel wychodzący z karty sieciowej komputera. Centrala jest podłączana do sieci przez port Ethernet 10BASE-T. "Praktycznie instalacja centrali ogranicza się do podłączenia jej do sieci. Automatycznie wykrywane są wszystkie telefony. Najdłuższa praca wiąże się z ustaleniem planu numeracyjnego, uzupełnieniem książki telefonicznej i ustaleniem uprawnień przysługujących poszczególnym użytkownikom" - mówi Wiktor Wądołowski, odpowiedzialny za projekt ze strony Edusoft, obecnie współpracujący z CSS.
W tym konkretnym przypadku wybór systemu telefonii IP wiązał się z modernizacją sieci lokalnej. Konieczna była wymiana okablowania strukturalnego, które nie spełniało standardów kategorii 5. W części pomieszczeń, w których miały zostać zainstalowane telefony IP, w ogóle nie było gniazdek sieciowych. Przy okazji wymieniono kilka urządzeń aktywnych.
W Edusofcie system działa w trybie "domyślnym" - w drugiej warstwie sieciowej. W takim przypadku NBX 100 wykorzystuje do komunikacji między abonentami adresy sprzętowe (MAC). Po wykupieniu rozszerzenia licencji możliwe jest korzystanie z atutów, jakie oferuje trzecia warstwa sieciowa. W przypadku gdy sieć lokalna wykorzystuje mechanizm sieci wirtualnych i przełączniki trzeciej warstwy, NBX wymaga adresów trzeciej warstwy IP. Komponenty systemu mogą otrzymać adresy na trzy sposoby - można statycznie przypisać adres każdemu zasobowi systemu, można pobrać adresy z serwera DHCP, NBX może też przydzielać adresy dynamicznie z dedykowanej puli.
Przejście do trzeciej warstwy pozwoliłoby na zainstalowanie central w innych lokalizacjach Edusoftu na terenie Polski. Warszawska spółka rozważa rozbudowę swojego systemu telefonii w tym kierunku.
Okres przejściowy
Na biurkach pracowników Edusoftu znajdują się obecnie wyłącznie telefony IP (modele NBX 1102 i NBX 2101). Kilku pracowników zajmujących się telemarketingiem korzysta dodatkowo z telefonów programowych tzw. softphone. Aplikacja pcXset pozwala przy wykorzystaniu słuchawki z mikrofonem i karty dźwiękowej wykonywać połączenia bezpośrednio z PC.
Edusoft korzysta jeszcze ze starych łączy analogowych i starych numerów, ale nie są one podłączone już do centrali, tylko bezpośrednio do aparatów telefonicznych. Decyduje o tym chęć "łagodnego" przejścia ze starego systemu numeracyjnego na nowy, nie udało się bowiem zachować starych numerów ze względu na zmianę operatora telekomunikacyjnego.
W okresie przejściowym firma korzystała równocześnie z telefonów IP i analogowych. Centrala NBX została połączona z centralami analogowymi. "Połączenie udało się zrealizować za pomocą kart analogowych do centralki NBX. Centrale analogowe widziały centralę cyfrową jako linię przychodzącą, NBX odwrotnie - traktował centrale analogowe jako zwykłe telefony. Połączenia przychodzące nowym traktem cyfrowym na nowe numery trafiały do centralki NBX i mogły być przekazane dalej do central analogowych" - tłumaczy Grzegorz Krzątała, inżynier 3Com Poland, odpowiedzialny za wdrożenie w Edusofcie.
Edusoft wchodzi w skład grupy firm należących do Computer Service Support SA. Wdrożenie systemu NBX pozwoliło na uzgodnienie planu numeracyjnego Edusoftu ze stosowanym w warszawskiej siedzibie CSS. Pracownicy Edusoftu, chcąc połączyć się z CSS, wybierają skrócone numery wewnętrzne. Połączenia między firmami są realizowane jako połączenia wewnętrzne, co umożliwiła umowa z warszawskim operatorem El-Net, który dostarcza trakty cyfrowe do obu firm.
NBX 100 obsługuje w Edusofcie ok. 35 abonentów. Firma korzysta z łącza PRI (30 kanałów). Oznacza to, że możliwe jest prowadzenie 30 równoczesnych rozmów zewnętrznych. To znacznie więcej niż Edusoft potrzebuje, ale oferta zakupu większej liczby łączy - do siedziby CSS i Edusoftu - okazała się bardzo atrakcyjna. "Przyjmuje się, że dla przedsiębiorstw optymalny jest wskaźnik 1:2 lub 1:3. Oznacza to, że 30-kanałowe łącze może obsługiwać od 60 do 90 pracowników. Dla użytkowników domowych przyjmuje się wskaźnik 1:6, natomiast dla obszarów wiejskich 1:12" - mówi Grzegorz Krzątała z 3Com. NBX 100 obsługuje 200 portów. W przypadku jednego łącza PRI pozwala to na podłączenie maksymalnie ok. 160 użytkowników.