W ekologii bez zmian
- Andrzej Maciejewski,
- 20.01.2009
Zainteresowanie rozwiązaniami Green IT na świecie stabilnie wzrasta. Czy podobną popularnością cieszą się w Polsce?
Zainteresowanie rozwiązaniami Green IT na świecie stabilnie wzrasta. Czy podobną popularnością cieszą się w Polsce?
Analitycy Gartnera w zestawieniu 10 strategicznych technologii na rok 2009 umieścili Green IT na... ostatnim miejscu. Tymczasem w roku 2008 zielona informatyka została uplasowana na pozycji pierwszej. Mimo wszystko mieści się jednak w dziesiątce najważniejszych trendów światowej branży IT. Tak wyraźny spadek „notowań” Green IT być może wynika z faktu, że rok 2008 zakończył się widmem kryzysu i proekologiczne inicjatywy ustąpiły twardej grze o przetrwanie. Opinie klientów zebrane przez Forrester przeczą temu...
Cel: obniżyć rachunki
W opracowaniu „A slowing economy won't slow down corporate green IT initiatives”, opublikowanym w połowie grudnia 2008 r., Forrester wylicza, że 10% firm zwiększy wydatki na Green IT, a 38% utrzyma na je stałym poziomie. Wydatki na ten cel tnie jedynie 5% firm, a 47% wyraża niepewność wobec przyszłości swojego budżetu. Około 67% firm twierdzi, że głównym motorem inwestycji w zielone rozwiązania jest redukcja rachunków za energię. Rok wcześniej podobne pobudki wykazywało 55% firm. Wszelkiego rodzaju regulacje są powodem do proekologicznych inwestycji dla 16% firm.
Nieco ponad połowa (52%) przedsiębiorstw opracowała plan działań zmierzający do „zazielenienia IT” - rok wcześniej taką deklarację złożyło 40% respondentów Forrester Research. Firma analityczna przeprowadziła badanie w październiku 2008 r. wśród 1000 spółek, jedna trzecia z nich działa na terenie regionu EMEA. 60% badanych szefów informatyki twierdzi, że przywiązuje uwagę do deklaracji dostawców technologii dotyczących recyklingu oraz przyjaznego środowisku procesu produkcji.
Szukanie oszczędności
W czasach pogarszających się nastrojów w światowej gospodarce na pierwszy plan wysuwa się poszukiwanie oszczędności. Wszystko sprowadza się na koniec dnia do zastosowania rozwiązań, które obniżają wydatki, a także zużycie energii. Dla dostawców technologii, którzy do tej pory z różnym skutkiem próbowali popularyzować swoje produkty m.in. pod szyldem ekologii, gospodarcze spowolnienie otwiera szansę na pozyskanie klientów.