W centrum e-Europy
- Przemysław Gamdzyk,
- 14.02.2000
The Economist zorganizował konferencję o e-biznesie w Europie Centralnej i Wschodniej.
The Economist zorganizował konferencję o e-biznesie w Europie Centralnej i Wschodniej.
Wśród obecnych na spotkaniu E-commerce in Central and Eastern Europe, które odbyło się pod koniec stycznia w Warszawie, uczestnicy z Polski stanowili zdecydowaną mniejszość. O Polsce mówiono jednak często, bowiem na drodze do gospodarki elektronicznej pod względem liczb bezwzględnych Polska jest najbardziej liczącym się krajem tej części Europy.
Według danych przedstawionych w prezentowanym w czasie konferencji raporcie firmy Pyramid Research Internet Connectivity in Eastern Europe, kraje tej częś-ci Europy pod względem wykorzystania i dostępności Internetu można podzielić na dwie grupy. Do liderów należą Czechy, Węgry, Słowacja i Polska, za nimi daleko w tyle są Bułgaria, Rumunia, Rosja i Ukraina.
Według danych przedstawionych przez przedstawicieli firmy analitycznej IDC, w tej części Europy około połowy dużych firm ma serwisy internetowe, lecz w tym roku odsetek nie mających własnych witryn spadnie poniżej 20%. Aż 40% dużych firm do połączenia z siecią wykorzystuje łącze dzierżawione. Jedynie 3% firm prowadzi sprzedaż usług lub produktów przez Internet.
Oprócz prezentacji danych statystycznych, program konferencji wypełniły: porównanie problemów prawnych w poszczególnych krajach związanych z potrzebami gospodarki elektronicznej, kwestie wykorzystania Internetu do przestępstw finansowych, nowe formy działalności przedsiębiorstw oraz perspektywy, jakie stwarza im wykorzystanie Internetu.